PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 49/2003 • Agencija je utvrdila da sudionici koncentracije ispunjavaju uvjete iz članka članka 22. stavak 1. ZZTN, te da u konkretnom slučaju postoji obveza prijave namjere njene provedbe.
NN 49/2003 • Agencija je u konkretnom slučaju, sukladno članku 19. ZZTN, mjerodavno tržište utvrdila na sljedeći način:
NN 49/2003 • – u proizvodnoj dimenziji: tržište proizvoda od brašna (keksi, vafli, slanice, pekarski proizvodi i industrijski kolači),
NN 49/2003 • 7. 1. Tržišni udjeli poduzetnika sudionika koncentracije na mjerodavnom tržištu prije provedbe koncentracije
NN 49/2003 • Mjerodavno tržište u 2001. godini karakterizira značajan uvoz proizvoda od brašna. Jedan od uvoznika je i Lura d.d. koji je prije provedbe predmetne koncentracije na mjerodavnom tržištu bio prisutan isključivo kroz uvoz.
NN 49/2003 • Istovremeno, na tom je tržištu djelovalo deset poduzetnika koji su ujedno i proizvođači proizvoda od brašna. Jedan od njih je i poduzetnik Sloboda d.d.
NN 49/2003 • Tržišni udjeli poduzetnika koji su u 2001. godini djelovali na mjerodavnom tržištu u konkretnom su slučaju izračunati prema formuli: (prodaja + uvoz) - izvoz. Udjeli su izračunati prema kriteriju fizičkog obujma izraženog u tonama. Ti su tržišni udjeli prikazani u Tablici 3. Međutim, kako su neki od poduzetnika koji djeluju na mjerodavnom tržištu ujedno i proizvođači proizvoda od brašna, Agencija je u Tablici 3. (stupac 1) prikazala i odnose u proizvodnji proizvoda od brašna (keksi, vafli, slanice, pekarski proizvodi i industrijski kolači). Ovo je učinjeno isključivo zbog boljeg razumijevanja ukupnosti odnosa na mjerodavnom tržištu.
NN 49/2003 • * Na izričit zahtjev podnositelja prijave predmetne koncentracije podaci o pravnom temelju koncentracije smatraju se poslovnom tajnom i i ispušteni su u verziji rješenja koje se objavljuje u »Narodnim novinama«.
NN 49/2003 • 1 Podaci o udjelima poduzetnika u proizvodnji proizvoda od brašna (keksi, vafli, slanice, pekarski proizvodi i industrijski kolači) koji djeluju u Republici Hrvatskoj prikazani su isključivo iz razloga boljeg razumijevanja ukupnosti odnosa na mjerodavnom tržištu.
NN 49/2003 • 2 Poduzetnik Lura d.d. nije proizvođač proizvoda od brašna, već samo uvoznik.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 49/2003 • Iz Tablice 3. proizlazi da na mjerodavnom tržištu djeluje deset poduzetnika koji proizvode proizvode od brašna. Samo dva poduzetnika imaju tržišni udjel veći od 10 posto. Drugi poduzetnik po veličini je Sloboda d.d. s tržišnim udjelom od 10-20 posto. Najveći tržišni udjel na mjerodavnom tržištu ima poduzetnik Kraš d.d. s tržišnim udjelom od 20-30 posto.
NN 49/2003 • Jedan od poduzetnika koji je na mjerodavnom tržištu bio prisutan isključivo kroz izvoz bila je i Lura d.d. Tržišni udjel tog poduzetnika je relativno malen (.,.. posto). I drugi sudionik koncentracije, poduzetnik Sloboda d.d. pojavljuje se u 2001. godini kao uvoznik. Međutim, njegov tržišni udjel ostvaren kroz uvoz nije značajan, budući da je manji od 1 posto.
NN 49/2003 • 7. 2. Tržišni udjeli poduzetnika sudionika koncentracije na mjerodavnom tržištu nakon provedbe koncentracije
NN 49/2003 • Poduzetnik Lura d.d. izravno pristupa mjerodavnom tržištu tek nakon provedbe predmetne koncentracije, budući da je na njemu do tada bio prisutan samo neizravno, tj. kroz uvoz. Provedbom koncentracije Lura d.d. preuzima tržišni udjel poduzetnika Slobode d.d. Taj je udjel u godini koja je prethodila koncentraciji (2001.) iznosio 10-20 posto. Ukoliko tome pridodamo tržišni udjel Lure d.d. ostvaren kroz uvoz, tržišni bi udjel obaju sudionika koncentracije na mjerodavnom tržištu nakon provedbe koncentracije iznosio 10-20 posto, kako je to prikazano dalje u Tablici 4.
NN 49/2003 • Tablica 4: Prodaja proizvoda od brašna nakon provedbe koncentracije *
NN 49/2003 • PoduzetnikProdaja (t)Uvoz (t)Izvoz (t)Ukupno (t)Trž. udjel (%)
NN 49/2003 • Izvor i obrada: Agencija, Odjel za istraživanje, analitiku i informatiku
NN 49/2003 • U konkretnom slučaju nije bilo moguće izračunati Herfindahl-Hirschmanov indeks (dalje: HHI). HHI nije bilo moguće izračunati iz razloga što Agencija ne raspolaže točnim podacima o ukupnom broju svih uvoznika i točnim veličinama njihovih tržišnih udjela. HHI je, naime, općeprihvaćeno mjerilo za izračun koncentriranosti tržišta. Izračunava se zbrajanjem kvadrata tržišnih udjela svih poduzetnika prisutnih na mjerodavnom tržištu. Tržišta na kojima HHI iznosi između 1000 i 1800 smatraju se umjereno koncentriranima. Tržišta na kojima HHI iznosi preko 1800 i 10.000 smatraju se visoko koncentriranima (u različitom stupnju).
NN 49/2003 • Agencija je izračunala drugi pokazatelj koncentriranosti tržišta, pokazatelj omjera koncentracije (tzv. concentration ratio; dalje: CR). On predstavlja zbrojeve postotaka tržišnih udjela nekoliko najvećih poduzetnika na tržištu (dva, tri, četiri ili više). U konkretnom slučaju pokazatelj CR 2 iznosi 37,9 dok pokazatelj CR4 44,97. U konkretnom je slučaju, unatoč relativno visokim CR pokazateljima, riječ o tržištu koje je dobro strukturirano. Dobra strukturiranost se odnosi kako na broj tržišnih takmaca koji djeluju na tom tržištu, tako i na asortiman proizvoda. Na takvu je situaciju značajno utjecao značajan udjel uvoza na tom tržištu.
NN 49/2003 • Iz prikazanih analiza proizlazi da se struktura mjerodavnog tržišta provedbom predmetne koncentracije neće bitno izmijeniti.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 59/96, Broj 170/03,
Broj 10/07, Broj 146/08,
Broj 75/97, Broj 18/07
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE