PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Propis 1999-11-116-1863 NN 116/1999

• Odluka iz stavka II. izreke temelji se na odredbi članka 28. Ustavnog zakona.


Propis NN 116/1999

• Ustavni sud Republike Hrvatske u sastavu dr. Jadranko Crnić, predsjednik Suda te suci Zdravko Bartovčak, dr. Velimir Belajec, dr. Nikola Filipović, Ante Jelavić Mitrović, Jurica Malčić, mr. Hrvoje Momčinović, Ivan Marijan Severinac, Milan Vuković i Mladen Žuvela, rješavajući povodom prijedloga Liberalne stranke iz Zagreba, Ilica 16, zastupane po predsjedniku Vladimiru Gotovcu, za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti zakona, na sjednici Suda održanoj 20. listopada 1999. godine, donio je sljedeće


Propis NN 116/1999

• I. Ne prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti odredbe članka 19. stavka 2. Zakona o političkim strankama ("Narodne novine", br. 76/93, 111/96 i 164/98).


Propis NN 116/1999

• Liberalna stranka podnijela je prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti odredbe članka 19. stavka 2. Zakona o političkim strankama (nastavno: ZOPS).


Propis NN 116/1999
• Podnositelj prijedloga smatra da je navedena odredba u suprotnosti s:

Propis NN 116/1999
• - člankom 1. stavkom 3. Ustava Republike Hrvatske ("Narod ostvaruje vlast izborom svojih predstavnika i neposrednim odlučivanjem."),

Propis NN 116/1999 • - člankom 6. stavkom 1. Ustava ("Slobodno je osnivanje političkih stranaka."),
Propis NN 116/1999 • - člankom 70. stavkom 1. Ustava ("Hrvatski državni sabor je predstavničko tijelo građana i nositelj zakonodavne vlasti u Republici Hrvatskoj.").
Propis NN 116/1999 • - člankom 2. točkama i) i lj) Ustavnog zakona o ljudskim pravima i slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina u Republici Hrvatskoj ("Narodne novine", br. 34/92, nastavno: Ustavni zakon), koje govore o pravu na slobodu mirnog okupl
Propis NN 116/1999 • Pored toga, a slijedom odredbe članka 134. Ustava, tvrdi se da osporavana odredba nije u skladu niti s:
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Propis NN 116/1999 • - člankom 11. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temelj-nih sloboda Vijeća Europe ("Narodne novine", Međunarodni ugovori, br. 18/97) i
Propis NN 116/1999 • - člankom 22. Međunarodnog pakta o građanskim i političkim pravima ("Narodne novine", Međunarodni ugovori, br. 12/93).
Propis NN 116/1999 • Navedene odredbe oba dokumenta se odnose na slobodu mirnog okupljanja i udruživanja, bez ograničenja, osim onih koji se tiču sigurnosti, reda i mira, zdravlja i zaštite prava drugih.
Propis NN 116/1999 • Stajalište je podnositelja da citirana odredba, nepriznavanjem pravnih učinaka promjene stranačke pripadnosti pojedinih zastupnika u tekućem sazivu Hrvatskog državnog sabora, odnosno pravnih učinaka osnivanja novih stranaka u razdoblju između izbora, stavlja u nejednak položaj političke stranke i saborske zastupnike. Naime, nepriznavanjem punog parlamentarnog statusa novoosnovanim strankama bitno se ograničavaju aktivnosti zbog kojih su osnovane, a postiže se i to da zastupnički status više ne proizvodi pravne učinke za političku stranku kakve je proizvodio dok je zastupnik bio član druge stranke.
Propis NN 116/1999 • Ustavom je utvrđena puna i bezuvjetna sloboda osnivanja političkih stranaka, stupanja u i istupanja iz političkih stranaka, a osporavana odredba uz ove promjene vezuje štetne posljedice: uskratu prava na paušalno godišnje financiranje iz državnog proračuna i na financiranje po osnovi broja zastupnika određene stranke u Hrvatskome državnom saboru. Na taj se način ograničavaju aktivnosti stranaka te im se onemogućuje učinkovita zaštita interesa svojih članova.
Propis NN 116/1999 • Osim toga, podnositelj ukazuje kako osporavana odredba ne uzima u obzir mogućnost disolucije parlamentarne političke stranke u razdoblju između izbora, pri čemu obje stranke jesu punopravne sljednice bivše stranke, a zastupnici zadržavaju sva prava koja su i prije proizlazila iz njihova položaja, bez obzira na opredjeljenje u disoluciji. I u tom smislu da je odredba članka 19. stavka 2. ZOPS-a diskriminatorna jer samo jednoj od takvih stranaka daje pravo na povlašteni status naslijeđen zadržavanjem naziva, sjedišta i sl.
Propis NN 116/1999 • U svezi s tim, podnositelj ukazuje na primjer disolucije HSLS-a na dvije stranke - LS i HSLS, kojom su prilikom te dvije stranke pokušale riješiti svoje međusobne odnose, pa i glede raspoređivanja proračunskih sredstava, Sporazumom o među-sobnim pravima i obvezama. Ovi odnosi, međutim, kako smatraju u LS-u, još uvijek nisu u cijelosti riješeni jer u tom pogledu u hrvatskom zakonodavstvu postoji pravna praznina.
Propis NN 116/1999 • Propisivanje nastupa političke stranke na izborima, kao jednog od kriterija za financiranje iz državnog proračuna, smatra nadalje podnositelj, narušava temelje predstavničke demokracije. Ovo stoga što je Ustavom utvrđeno da narod ostvaruje vlast izborom svojih predstavnika, a Hrvatski državni sabor jest pred-stavničko tijelo građana, a ne političkih stranaka. Zato kriterij nastupa stranke kao takve, a ne pojedinca (građanina, kandidata) na izborima, na način kako to propisuje osporavana odredba, nije u skladu s Ustavom.
Propis NN 116/1999 • Konačno, stajalište je podnositelja da osporavana odredba u cjelini nije usmjerena na postizanje legitimnih regulativnih ciljeva, već onih političkih, pa da u tom smislu vrijeđa ustavno načelo vladavine prava.
Propis NN 116/1999 • Zbog navedenog, podnositelj smatra da bi odredbu članka 19. stavka 2. ZOPS-a valjalo ukinuti, a time da bi postali bespredmetni i dijelovi ostalih odredaba članka 19., koji se odnose na proračunsko financiranje koalicija stranaka. Naime, podnositelj također smatra neopravdanim da se političkoj stranci, kao uredno registriranoj pravnoj osobi, uskraćuju prava koja se istodobno priznaju koaliciji stranaka. Koalicije nemaju pravne osobnosti, a budući da se sredstva iz proračuna uplaćuju na "središnji žiro-račun koalicije", proizlazi da je ona nositelj prava i obveza u pravnom prometu umjesto stranaka koje je tvore, što je suprotno intenciji samog ZOPS-a.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 112/02, Broj 116/99, Broj 118/07, Broj 174/04, Broj 61/07, Broj 82/99


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled