PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 57/2001 • U pogledu odredbi članka 7. stavka 1. i članka 3. stavka 5. Zakona, Vlada ističe da se sve navedene odredbe jednako primjenjuju na sve dioničare koji zajednički djeluju. Smisao tih odredbi vidi u onemogućavanju zaobilaženja Zakona na način da netko preuzme dioničko društvo tako da utjecaj odnosno kontrolu u društvu ostvaruje preko drugih dioničara, ili da prividno smanji svoj udio tako da dionice prenese na osobu preko koje će ostvarivati utjecaj odnosno kontrolu u društvu.
NN 57/2001 • U odnosu na ocjenu ustavnosti članka 29. stavka 2. Zakona Vlada je mišljenja da se prekršaji i prekršajne kazne mogu propisati i podzakonskim aktima, pod uvjetima iz članaka 3., 4., 6., 7. i 9. Zakona o prekršajima te takvo propisivanje prekršaja i prekršajnih kazni ne smatra suprotnim odredbi članka 31. stavka 1. Ustava.
NN 57/2001 • Vlada predlaže da ovaj Sud ne prihvati prijedloge predlagatelja.
NN 57/2001 • U odnosu na ocjenu Zakona u cijelosti, Komisija u bitnome navodi, da je njegov cilj manjinskim dioničarima osigurati jednaku mogućnost prodaje svojih dionica u situaciji kada im samo tržište to više ne može omogućiti. Zakonom je to učinjeno tako da preuzimatelja društva obvezuje da svim dioničarima ponudi kupnju njihovih dionica. Ističe da je preuzimatelj strateški ulagatelj, te da on stjecanjem potrebnog broja glasova dolazi u položaj da sam donosi sve ključne odluke u društvu, kao da je jedini član društva, a ostvarivanjem svog cilja ulaganja istodobno ugrožava ostvarenje cilja ulaganja ostalih dioničara.
NN 57/2001 • Na taj način, po mišljenju Komisije, Zakon ne ograničava poduzetničku ni tržišnu slobodu, niti pravnu jednakost poduzetnika na tržištu, već naprotiv, navedene slobode i prava štiti.
NN 57/2001 • U odnosu na osporavanja odredbi članka 3. stavka 1. Zakona Komisija je mišljenja da s više od 25% glasova u dioničkom društvu dioničar ima značajan utjecaj u društvu kao i mogućnost djelomične pasivne kontrole, jer da bez njegovih glasova (odnosno protiv njegove volje) nije moguće donijeti neke ključne odluke u društvu (npr. izmjenu statuta, opoziv članova nadzornog odbora), a da nerijetko može imati i faktičnu mogućnost samostalnog donošenja odluka. Osim toga dioničar koji prijeđe prag od 25% glasova u pravilu je strateški ulagatelj kojemu je cilj da stekne odlučujući utjecaj u društvu. Osporene odredbe da se jednako primjenjuju na sve dioničare, odnosno na sve dioničare koji zajednički djeluju. Smisao tih odredaba vidi u onemogućavanju zaobilaženja Zakona na način da netko preuzme dioničko društvo tako da utjecaj, odnosno kontrolu u društvu, ostvaruje preko drugih dioničara.
NN 57/2001 • U svezi osporavanja odredbi članka 5. stavaka 1., 2. i 3. Zakona, Komisija smatra da su određeni subjekti izuzeti od obveze objavljivanja ponude za preuzimanje radi olakšavanja provođenja procesa privatizacije. Smatra, naime, da je privatizacija jedan od osnovnih preduvjeta razvoja tržišta vrijednosnih papira, a krajnji je cilj Zakona, po mišljenju Komisije, upravo zaštita tržišta vrijednosnih papira.
NN 57/2001 • Vezano za ocjenu ustavnosti odredbe članka 7. stavka 1. u svezi s člankom 3. stavkom 5. Zakona, Komisija je mišljenja da te odredbe ne uvode nejednakost dioničara i da kao takove nisu u nesuglasju s Ustavom, a pogotovo ne s odredbom članka 14. stavka 2. Ustava.
NN 57/2001 • U svezi ocjene ustavnosti odredbe članka 29. stavka 2. Zakona Komisija je mišljenja da se prekršaji i prekršajne kazne mogu propisati i podzakonskim aktima, pod uvjetima određenim odgovarajućim odredbama Zakona o prekršajima (»Narodne novine«, broj 2/73, 5/73 – ispr., 21/74, 9/80, 25/84, 52/87, 27/88, 43/89, 8/90, 41/90, 59/90, 91/92 i 33/95), te da takvo propisivanje prekršaja i prekršajnih kazni nije u nesuglasju s Ustavom, a pogotovo ne s odredbom članka 14. stavka 2. Ustava Republike Hrvatske.
NN 57/2001 • 6. Prema obrazloženju Prijedloga zakona o postupku preuzimanja dioničkih društava od 5. lipnja 1997. godine i uvodno spomenutom mišljenju Vlade od 14. rujna 2000. godine neposredni cilj Zakona je »zaštita malih dioničara«, a krajnji cilj »zaštita tržišta vrijednosnih papira«.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 57/2001 • Potreba za takvom zaštitom izazvana je negativnim popratnim učincima preuzimanja dioničkog društva na tržište vrijednosnih papira. Preuzimanjem dioničkog društva preuzimatelj (jedna osoba ili više njih koje zajednički djeluju) stječe dovoljan broj glasova u glavnoj skupštini koji mu osigurava odlučujući utjecaj pri donošenju ključnih odluka u tom društvu. To se zbiva u pravilu tako što osoba koja želi preuzeti dioničko društvo (strateški ulagatelj) kupuje dionice od manjinskih dioničara dok ne dosegne udio koji omogućuje preuzimanje društva.
NN 57/2001 • Svako preuzimanje dioničkog društva, premda kao poslovni potez, svojstven i uobičajen u uvjetima tržišnog gospodarstva, nosi pozitivni predznak, redovito izaziva nepoželjan poremećaj tržišta vrijednosnih papira. Očituje se u sljedećem:
NN 57/2001 • – prestaje ili se znatno smanjuje potražnja za dionicama preuzetog dioničkog društva, čime tržište tim dionicama prestaje biti likvidno;
NN 57/2001 • – umanjuje se utjecaj koji daju preostale dionice na upravljanje društvom, a time i njihova cijena i utrživost;
NN 57/2001 • – preostali manjinski dioničari lišavaju se mogućnosti da prodaju svoje dionice odnosno mogućnosti da »izađu iz investicije«, pa njihovo ulaganje propada;
NN 57/2001 • – dioničari se dovode u nejednak položaj, jer samo dio njih može prodati dionice preuzimatelju i tako ostvariti cilj svojeg ulaganja.
NN 57/2001 • Iz navedenih razloga zakonsko uređivanje preuzimanja dioničkih društava praksa je u većini zemalja tržišnog gospodarstva.
NN 57/2001 • Obvezujući preuzimatelja dioničkog društva da ponudi otkup dionica svim dioničarima, Zakon osigurava djelovanje i likvidnost tržišta vrijednosnih papira (u konkretnom slučaju dionicama preuzetog društva), a time manjinskim dioničarima jednaku mogućnost prodaje dionica odnosno zaštitu od gubitka njihova ulaganja.
NN 57/2001 • Ovako postavljeni ciljevi Zakona potpuno su sukladni ustavnom jamstvu poduzetničke i tržišne slobode, jednakog pravnog položaja poduzetnika na tržištu i prava stečenih ulaganjem kapitala (članak 49. Ustava). Osim toga, ostvaruje se uravnotežena zaštita interesa preuzimatelja s jedne i manjinskih dioničara s druge strane. Naime, pravično je da preuzimatelj koji jedini ostvaruje koristi od preuzimanja, snosi trošak potreban da se spriječe štetne posljedice po manjinske dioničare i tržište. Ubi emolentum, ibi onus.
NN 57/2001 • 7. Odredbe članka 5. Zakona suprotne su odredbi članka 49. stavka 2. Ustava kojom se osigurava svim poduzetnicima jednak pravni položaj na tržištu, kao i odredbi članka 14. stavka 2. Ustava kojom se jamči jednakost svih pred zakonom.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA
IZBOR:
Broj 38/04, Broj 43/05,
Broj 133/06, Broj 53/91,
Broj 77/04, Broj 64/09
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE