PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Propis 2000-07-69-1525 NN 69/2000

• U slučaju kad je obveznik uplate doprinosa, pravna ili fizička osoba, isplatila osiguraniku nadoknadu plaće u svezi korištenja zdravstvene zaštite iz članka 21. točke 3. do 6. navedenog Zakona, s pravom da od Zavoda traži vraćanje isplaćene nadoknade, tada se osporenom odredbom propisuje da niti unutar roka vraćanja niti nakon isteka roka vraćanja ne mogu teći zatezne kamate.


Propis NN 69/2000

• Iz navedenog slijedi da ukinuti dio odredbe članka 23. stavka 2. Zakona predstavlja povredu načela jednakosti i vladavine prava iz članka 3. Ustava, kao jedne od temeljnih vrednota ustavnog poretka Republike Hrvatske.


Propis NN 69/2000

• Tijekom ustavnosudskog postupka nije utvrđeno da bi osporena odredba bila u nesuglasju s odredbom članka 26. Ustava kojim se propisuje da su svi jednaki pred sudovima, kao ni s odredbom članka 49. Ustava, prema kojemu država osigurava svim poduzetnicima jednaki pravni položaj na tržištu. Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, s obzirom na njegov zakonom utvrđen status i nadležnost, ne može se izjednačavati s poduzetnikom na tržištu, pa stoga osporena odredba nije u suprotnosti s odredbom članka 49. Ustava.


Propis NN 69/2000

• 1. Predlagatelji pod 3) u prijedlogu i dopuni prijedloga osporavaju suglasnost s Ustavom odredbe članka 34. stavka 3. Zakona koji glasi:


Propis NN 69/2000
• »Visinu nadoknade plaće i najviši iznos nadoknade plaće koja se isplaćuje na teret Zavoda utvrđuje Zavod.«

Propis NN 69/2000
• Predlagatelji smatraju da je osporena odredba u nesuglasju s odredbama članka 14. i članka 20. Ustava.

Propis NN 69/2000 • Prijedlog obrazlažu navodeći da je stavkom 1. članka 34. Zakona, određeno da nadoknada plaće ne može biti niža od 80% osnovice za nadoknadu. Navode da je temeljem osporene odredbe Zavod pravilnikom ograničio najviši iznos nadoknade plaće, kad se plaće isplaćuju na njegov teret. Stoga, zaposlenici čija je plaća i osnovica, a time i pripadajuća nadoknada veća od najvišeg utvrđenog iznosa, stavljeni su u neravnopravni položaj prema ostalim korisnicima nadoknade, te su im umanjena prava koja proizlaze iz članka 34. stavka 1. Zakona, a time se krši ustavno jamstvo o jednakosti svih pred zakonom.
Propis NN 69/2000 • Zakonodavac je osporenom odredbom dao ovlaštenje Zavodu na donošenje provedbenih propisa o načinu ostvarivanja prava na nadoknadu plaće, kada se ta nadoknada ostvaruje na teret sredstava Zavoda.
Propis NN 69/2000 • Ovlaštenje Zavoda iz članka 34. stavka 3. Zakona nije u protuslovlju s odredbom stavka 1. istog članka, a kako se to navodi u prijedlogu, jer su te odredbe po svojem sadržaju različite i neovisne. Za razliku od osporavane odredbe Zakona, koja daje ovlaštenje za propisivanje raspona visine nadoknade plaće od najniže do najviše (80% – 100% od osnovice za nadoknadu), te najvišeg iznosa tako obračunate nadoknade, odredbom stavka 1. istog članka propisuje se zaštitna donja granica obračunate nadoknade plaće, koja prema toj odredbi ne može biti niža od 80% od osnovice za nadoknadu, s tim da i s tako propisanom visinom – postotkom, obračunati iznos nadoknade plaće, za puno radno vrijeme, ne može iznositi manje od najnižeg iznosa nadoknade plaće, koju suglasno utvrđuje Vlada Republike Hrvatske i Zavod.
Propis NN 69/2000 • Po mišljenju Ustavnog suda, odredbom članka 34. stavka 3. Zakona ne pravi se razlika između osiguranika u svezi navedenog novčanog davanja kao što to predlagatelj navodi.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Propis NN 69/2000 • Slijedom iznesenog, osporena odredba Zakona nije u nesuglasju s odredbom članka 14. Ustava, koja određuje da su svi pred zakonom jednaki, kao ni s odredbom članka 20. Ustava, koja propisuje odgovornost za one koji se ogriješe o odredbe Ustava o temeljnim slobodama i pravima čovjeka i građanina.
Propis NN 69/2000 • 2. Odredbu članka 5. stavka 12. točka a., sada članak 5. točka 11. Zakona osporavaju podnositelji pod 1) i 6).
Propis NN 69/2000 • 11. osobe s prebivalištem u Republici Hrvatskoj koje nisu zdravstveno osigurane po drugoj osnovi i koje su prijavljene u Zavodu, ako su:
Propis NN 69/2000 • a) se prijavile u roku od 30 dana nakon prestanka radnog odnosa, obavljanja djelatnosti ili nakon prestanka primanja nadoknade plaće na koju imaju pravo prema ovom Zakonu ili prema propisima donesenim na temelju ovoga Zakona.«
Propis NN 69/2000 • Predlagatelji smatraju da je osporenom odredbom povrijeđeno ustavno načelo socijalne države iz članka 1. stavka 1. Ustava i temeljna ustavna načela vladavine prava (članak 3.), a u nesuglasju je i s odredbama članaka 14., 56. i 58. Ustava.
Propis NN 69/2000 • Razlozi osporavanja predlagateljice pod 6) u bitnom se mogu sažeti na navode da je pravo na zdravstveno osiguranje nezaposlenih osoba u Republici Hrvatskoj uvjetovano i njihovim prebivalištem u Republici Hrvatskoj. Navodi da Zavod odbija prijavu na osiguranje i izdavanje zdravstvene iskaznice svima koji ne ispunjavaju uvjet prebivališta, iako, dok im je trajao ugovor o radu i nakon njegovog prestanka, imali su i danas imaju pravo na boravak u Republici Hrvatskoj, pa se i prijavljuju kao nezaposleni Hrvatskom zavodu za zapošljavanje. Podnositelj prijedloga pod 1) navodi kako bi po njegovom mišljenju zakonska odredba trebala glasiti. Smatra da bi zdravstvenu zaštitu trebali ostvarivati i oni građani koji su ne svojom krivnjom propustili da se u zakonskom roku od 30 dana od prestanka radnog odnosa, prijave Zavodu za zapošljavanje, odnosno da se status zdravstveno osigurane osobe stječe danom prijave Zavodu za zapošljavanje.
Propis NN 69/2000 • Odredbom članka 5. Zakona, određeno je tko se prema odredbama tog Zakona smatra osiguranikom, a točkom 11. navedene odredbe određeno je pod kojim uvjetima osobe koje nisu zdravstveno osigurane imaju pravo na zdravstveno osiguranje.
Propis NN 69/2000 • Ispunjenje propisanih uvjeta za stjecanje prava na zdravstveno osiguranje, obvezno je za sve građane. Propuštanje nezaposlenih osoba da se u zakonskom roku prijave Zavodu za zapošljavanje, a time i stjecanje svojstva osiguranika obveznog zdravstvenog osiguranja po toj osnovi, ne dovodi u sumnju da je osporavana odredba u nesuglasju s odredbom članka 58. Ustava, kojom se svakom građaninu jamči pravo na zdravstvenu zaštitu.
Propis NN 69/2000 • Odlukom Ustavnog suda broj: U-I-496/1998 (»Narodne novine«, broj 11/2000), ukinute su odredbe Zakona o prebivalištu i boravištu građana (»Narodne novine«, broj 53/91) koje su kao uvjet prijave prebivališta propisivale da osoba u mjestu prebivališta ima stan u vlasništvu ili ugovor o najmu. Također je ukinut dio odredbe Zakona koji je nadležnom tijelu davao pravo da odbije prijavu prebivališta ako podnositelj prijave ne podnese dokaze o svom zaposlenju ili drugom izvoru prihoda.
Propis NN 69/2000 • Stoga, Ustavni sud smatra da je ispunjenje uvjeta prebivališta predviđeno osporenom odredbom dostupno pod jednakim uvjetima svim osiguranicima, te pod pretpostavkom da ispunjavaju ostale zakonske uvjete stječu pravo na zdravstveno osiguranje.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 36/92, Broj 5/09, Broj 60/93, Broj 33/02, Broj 84/02, Broj 78/08


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled