PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2007-04-43-1470 NN 43/2007

• (2) Polazni faktor za određivanje prijevremene starosne mirovine utvrđuje se tako da se polazni faktor iz stavka 1. ovoga članka za svaki kalendarski mjesec smanjuje za 0,34% osiguraniku prije navršene 65. godine života – muškarcu, odnosno 60. godine života – ženi.


Stranica 2007-04-43-1470 NN 43/2007

• Predlagatelj Slavko Brođanac ističe da »ovakvom zakonskom regulativom, na jedan način, temeljem spola propisuju se teži uvjeti za stjecanje ovog prava muškarcima – životna dob, a ujedno ženama se uskraćuje pravo da rade jednako dugo kao i muškarci ako im to odgovara. Ako se pravo na mirovinu stječe temeljem rada i uplate doprinosa po istoj stopi, neovisno o spolu, ostala prava iz rada ne ovise o spolu. A osim toga statistički gledano žene u prosjeku žive nekoliko godina duže od muškaraca, nema razloga samo temeljem spola propisivati i različite uvjete«.


Stranica 2007-04-43-1470 NN 43/2007

• Zbog istovjetnih razloga predlagatelj osporava i članak 66. ZOMO-a, navodeći: »Članak 66. Zakona koji regulira pravo i uvjete pod kojima roditelji ostvaruju pravo na obiteljsku mirovinu gdje je propisana različita dob, otac 60 god. – majka 50 god. života. Kako je već naprijed izneseno nema razloga da otac ovo pravo ostvaruje stariji 10 godina od majke«.


Stranica 2007-04-43-1470 NN 43/2007

• Konačno, nesuglasnost s Ustavom članka 78. stavka 2. predlagatelj nalazi u sljedećem: »Članak 78. stavak 2. Zakona o suprotnosti je sa ustavnim jamstvima jednakosti svih pred zakonom i ravnopravnosti spolova, gdje su propisani drugačiji uvjeti, 65 god. muškarac i 55 god. žena jer ako muškarac i žena ostvaruju pravo na prijevremenu starosnu mirovinu pod uvjetom da imaju isti broj godina, istu dužinu radnog staža i istu osnovicu za izračun mirovine, muškarac će imati 20,4% manju mirovinu«.


Internet NN 43/2007
• 8. ZOMO propisuje različitu starosnu dob za ostvarivanje istovjetnih prava ovisno o spolu adresata u sljedećim slučajevima:

Internet stranice NN 43/2007
• – različita starosna dob za odlazak u starosnu mirovinu za muškarce, odnosno za žene (članak 30. ZOMO-a),

Internet stranice NN 43/2007 • – različita starosna dob za odlazak u prijevremenu starosnu mirovinu za muškarce, odnosno za žene (članak 31. ZOMO-a),
Internet stranice NN 43/2007 • – različita starosna dob za stjecanje prava na obiteljsku mirovinu za majku, odnosno oca umrlog osiguranika (članak 66. ZOMO-a).
Internet stranice NN 43/2007 • – različita starosna dob za primjenu polaznog faktora za određivanje prijevremene starosne mirovine za muškarce, odnosno za žene (članak 78. stavak 2. ZOMO-a).
Internet stranice NN 43/2007 • Posebnost problema izvire iz činjenice što se za ostvarivanje istovjetnih prava propisuje različita starosna dob samo zbog toga što su adresati tih prava različitog spola.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 43/2007 • Iz navedenih ustavnih odredbi proizlazi zahtjev za poštivanjem rodne jednakosti u uređivanju, odnosno ostvarivanju istovjetnih prava, pa rješenja sadržana u člancima 31., 32., 66. i 78. stavku 2. ZOMO-a odstupaju od najviših vrednota i temeljnih jamstava ustavnog poretka Republike Hrvatske.
Informacije NN 43/2007 • Ustavni sud je u odluci, broj: U-I-764/2004, U-I-2578/2004, U-I-2670/2004, U-I-3006/2004 i U-I-1452/2005 od 21. ožujka 2007. (»Narodne novine«, broj 34/07.), izrazio pravno stajalište da članak 14. Ustava ne zabranjuje zakonodavcu da prava i obveze pojedinih istovrsnih ili sličnih skupina uređuje različito, ako se time ispravljaju postojeće nejednakosti među tim skupinama ili za to postoje drugi opravdani, na Ustavu utemeljeni razlozi. Različito uređenje prava i obveza, međutim, smatrat će se diskriminirajućim ako propisano razlikovanje nema objektivnog i razumnog opravdanja, odnosno ako se time ne ostvaruje legitimni cilj ili ako ne postoji razmjernost između propisane zakonske mjere i cilja koji se nastoji postići.
Poslovne stranice NN 43/2007 • U istoj je odluci Ustavni sud utvrdio da je zakonodavac slobodan procijeniti opravdava li različitost i u kojoj mjeri, u inače sličnim situacijama, različito uređenje prava i obveza, pri čemu opseg njegovih ovlasti ovisi o predmetu zakonskog uređenja i s njim povezanim činjenicama i okolnostima. U pravilu bi morali postojati vrlo jaki ustavnopravno prihvatljivi razlozi da bi Ustavni sud ocijenio suglasnim s Ustavom različitost zakonskog uređenja koje se temelji isključivo na razlici u osobinama navedenim u članku 14. stavku 1. Ustava.
Pregledi NN 43/2007 • Ustavni sud upućuje na istovjetna stajališta Europskog suda za ljudska prava, izražena u točkama 34. do 36. presude Stec protiv Ujedinjenog Kraljevstva, koju je 12. travnja 2006. donijelo Veliko vijeće po zahtjevima više podnositelja (broj: 65731/01 i 65900/01), u kojoj se Europski sud za ljudska prava bavio zabranom diskriminacije po spolu u sustavu mirovinskog osiguranja Velike Britanije (u daljnjem tekstu: presuda Stec).
Besplatno NN 43/2007 • 9. Primijene li se navedena pravna stajališta na pravne odnose uređene osporenim člancima 30., 31., 66. i 78. stavak 2. ZOMO-a, Ustavni sud ocjenjuje da ne postoje ustavnopravno prihvatljivi razlozi zbog kojih bi Ustavni sud mogao ocijeniti suglasnim s Ustavom različito zakonsko uređenje starosne dobi za stjecanje prava na starosnu, odnosno prijevremenu starosnu mirovinu, te prava na obiteljsku mirovinu za majku, odnosno oca umrlog osiguranika, odnosno za primjenu polaznog faktora za određivanje prijevremene starosne mirovine, koje se temelji isključivo na razlici u spolu adresata ZOMO-a.
Glasnik NN 43/2007 • Stoga je Ustavni sud ukinuo osporene članke 30., 31., 66. i 78. stavak 2. ZOMO-a zbog njihove nesuglasnosti s člancima 3. i 14. Ustava.
Propis NN 43/2007 • 10. Uvažavajući složenost problema vezanih uz izjednačavanje starosne dobi muškaraca i žena u sustavu mirovinskog osiguranja uređenog ZOMO-om, nesporno je da provedba potrebnih mjera zahtijeva duže vremensko razdoblje.
Propis NN 43/2007 • Prethodno utvrđenje temelji se na razmatranju pravnih stajališta i nacionalnih zakonodavstava u pitanjima rodne jednakosti u sustavu socijalne sigurnosti u državama članicama Vijeća Europe i Europske unije i njihove usporedbe sa stanjem u Republici Hrvatskoj.
Propis NN 43/2007 • Slijedom navedenog, u točkama 11. i 12. obrazloženja ove odluke prikazuju se pravna stajališta i stanje nacionalnih zakonodavstava u pitanju starosne dobi za stjecanje prava na starosnu, odnosno prijevremenu starosnu mirovinu u državama članicama Vijeća Europe i Europske unije, dok se točka 13. obrazloženja ove odluke odnosi na stanje u tom pitanju u Republici Hrvatskoj.
Propis NN 43/2007 • 11. U točki 8. obrazloženja ove odluke već je napomenuto da je u presudi Stec Europski sud za ljudska prava između ostaloga ispitivao i povrede članka 14. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda (»Narodne novine – Međunarodni ugovori«, broj 18/97., 6/99. – pročišćeni tekst, 9/99. – ispravak, 14/02., 1/06.; u daljnjem tekstu: Konvencija), vezane uz pravno pravilo prema kojem muškarci, odnosno žene u Velikoj Britaniji stječu pravo na starosnu mirovinu navršavanjem različitih godina života.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 74/02, Broj 159/98, Broj 48/96, Broj 68/93, Broj 194/03, Broj 12/90


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled