PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2007-04-43-1470 NN 43/2007

• Zbog usporedivosti problema s onim u Hrvatskoj, u nastavku se daje podrobniji prikaz činjenica, okolnosti i pravnih stajališta izraženih u presudi Stec.


Stranica 2007-04-43-1470 NN 43/2007

• Slično kao u Hrvatskoj, i u Velikoj Britaniji se starosne mirovine financiraju u cijelosti iz Nacionalnog osiguravajućeg fonda u koji su svi poslodavci i većina radno aktivnog stanovništva, bili zaposleni ili samozaposleni, dužni uplaćivati obvezne doprinose. Obveza pojedinca da uplaćuje doprinose prestaje navršavanjem »godina za mirovinu«. Prema Tablici 4 britanskog Mirovinskog zakona iz 1995., muškarci rođeni prije 6. travnja 1950. ostvaruju pravo na mirovinu s navršenih 65 godina života, a žene s navršenih 60 godina života (§§ 31. i 32. presude Stec).


Stranica 2007-04-43-1470 NN 43/2007

• Smatrajući da povlaštenoj starosnoj dobi za mirovinu nema mjesta u modernom društvu, britanska Vlada predložila je da se starosna dob za mirovinu izjednači na 65 godina života i za muškarce i za žene, a ne na nižu od toga, s obzirom na činjenicu da ljudi duže i zdravije žive, ali i zbog povećanja broja umirovljenika u odnosu na ukupan broj stanovništva. Procijenjeno je da bi odlazak u starosnu mirovinu muškaraca prije 65. godine života koštao državu 9.8 milijardi funti godišnje bruto (što uključuje dodatne mirovine muškaraca u dobi između 60 i 65 godina i izgubljeni prihod Nacionalnog fonda od doprinosa tih muškaraca), ili neto iznos od 7.5 milijardi funta godišnje. Odlučeno je da se promjena uvede postupno, jer se ženama, na koje je ta promjena utjecala, i njihovim poslodavcima treba dati dovoljno vremena da se prilagode i organiziraju svoje financijske poslove i očekivanja (§§ 33. i 34. presude Stec). Godine života za starosnu mirovinu muškaraca i žena počet će se izjednačavati 2010., a 2020. oba spola ići će u mirovinu s navršenih 65 godina života (§ 35. presude Stec).


Stranica 2007-04-43-1470 NN 43/2007

• Europski sud za ljudska prava ispitao je slučaj s aspekta članka 14. Konvencije. Pri njegovom razmatranju vodio je računa i o članku 7. stavku 1. točki (a) Direktive broj 79/7/EEC Vijeća Europskih zajednica od 19. prosinca 1978. o progresivnoj implementaciji načela jednakog postupanja prema muškarcima i ženama u području socijalne sigurnosti, razmotrivši istodobno i praksu Suda pravde europskih zajednica u primjeni članka 7. navedene Direktive (§§ 39. – 41. presude Stec).


Internet NN 43/2007
• Slijedom toga, Europski sud za ljudska prava zauzeo je stajalište da je »ta razlika u godinama, potrebnima za ostvarivanje prava na mirovinu, bila opravdana sve do promjene društvenih prilika kada žene više nisu bitno oštećene zbog kraćeg radnog vijeka. Ta promjena, zbog svoje prirode, mora biti postupna, i bilo bi teško, pa i nemoguće točno odrediti neki trenutak kad je nepravednost prema muškarcima zbog različite dobi za umirovljenje prevagnula nad potrebom da se ispravi nepovoljan položaj žena« (§ 62. presude Stec). Budući da je britanska Vlada objavom Zelene knjige u prosincu 1991. (»Opcije za jednaku dob za ostvarivanje prava na mirovinu«, cm 1723, prosinac 1991.) učinila prve konkretne korake k izjednačavanju starosne dobi oba spola za ostvarivanje prava na mirovinu, a uvažavajući složenost tog procesa, kao i činjenicu da su i mnoge druge države članice Europske unije zadržale različitu dob u kojoj muškarci i žene stječu pravo na starosnu mirovinu, te da je u Europskoj uniji takav položaj priznat kao dopuštena iznimka od zabrane diskriminacije po spolu (§ 63. presude Stec), Europski sud za ljudska prava zaključio je sljedeće:

Internet stranice NN 43/2007
• 65. Budući da je napravila korak k izjednačavanju, Sud ne nalazi nerazumnim Vladine namjere da provede opsežne konzultacije i analize, niti se Parlament može kriviti što je 1995. godine odlučio provesti reformu polagano i u fazama. Uzevši u obzir vrlo dalekosežne i ozbiljne implikacije kako za žene tako i za gospodarstvo u cjelini, ovo su pitanja koja nedvojbeno potpadaju pod marginu procjene države.

Internet stranice NN 43/2007 • 12. Pri razmatranju razdoblja potrebnog za izjednačavanje starosne dobi muškaraca i žena u sustavu mirovinskog osiguranja Republike Hrvatske uređenog ZOMO-om, Ustavni sud razmotrio je i statističke podatke vezane uz to pitanje u državama članicama Vijeća Europe, odnosno Europske unije.
Internet stranice NN 43/2007 • Prema izvješću »Social Security Programs Throughout the World: Europe, 2006« (U.S. Social Security Administration, Office of Policy, September 2006., Volume I.), starosna dob za stjecanje prava na starosnu mirovinu, odnosno prijevremenu starosnu mirovinu u europskim državama, prema stanju u siječnju 2006., bila je sljedeća:
Internet stranice NN 43/2007 • DEMOGRAFSKA I DRUGA STATISTIKA O SOCIJALNOJ SIGURNOSTI, 2006.
Internet stranice NN 43/2007 • (godine)Zakonska dob za starosnu mirovinuZakonska dob za prijevremenu starosnu mirovinu bBDP po glavi stan. (US$)
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 43/2007 • IZVORI: United Nations, Department of Economic and Social Affairs, Population Division, World Population Prospects: The 2004 Revision Population Database, available at http://esa.un.org/unpp; Human Development Report 2005, prepared for the United Nations Development Programme (New York: Oxford University Press, 2005); U.S. Central Intelligence Agency, The World Factbook, 2006 (Washington, DC: Central Intelligence Agency, 2006).
Informacije NN 43/2007 • – Podaci o zakonskoj dobi za starosnu mirovinu preuzeti su iz sažetaka nacionalnih izvješća u Volumenu I.
Poslovne stranice NN 43/2007 • – Nazivi država poredani su alfabetskim redoslijedom, prema njihovim engleskim nazivima.
Pregledi NN 43/2007 • a. Zbroj broja stanovnika starosne dobi 14 ili mlađi i broja stanovnika starosne dobi 65 ili stariji, podijeljen s brojem stanovnika starosne dobi 15 – 64.
Besplatno NN 43/2007 • b. Samo dob za opću prijevremenu starosnu mirovinu; nisu uključene dobi za prijevremenu starosnu mirovinu posebnih skupina osiguranika.
Glasnik NN 43/2007 • c. Država nema propisanu dob za prijevremenu starosnu mirovinu, odnosno ima je samo za posebne skupine, ili podaci nisu dostupni.
Propis NN 43/2007 • Iz navedenih je podataka razvidno da su u siječnju 2006. samo pojedine europske zemlje imale propisanu jednaku dob muškaraca i žena za stjecanje prava na starosnu, odnosno prijevremenu starosnu mirovinu: Francuska (60 godina života), Slovačka (62 godina života), Andora, Cipar, Danska, Finska, Njemačka, Irska, Luksemburg, Monako, Nizozemska, Portugal, San Marino, Španjolska, Švedska (65 godina života), te Island i Norveška (67 godina života).
Propis NN 43/2007 • Ostale zemlje su u siječnju 2006. još uvijek imale propisanu različitu starosnu dob muškaraca i žena kao zakonsku pretpostavku za stjecanje njihovih prava na starosnu, odnosno prijevremenu starosnu mirovinu.
Propis NN 43/2007 • Velik broj europskih zemalja, međutim, u 2006. već je imao usvojene zakonske mjere za postupno izjednačavanje dobi muškaraca i žena za stjecanje prava na starosnu, odnosno prijevremenu starosnu mirovinu. Tako je Austrija odredila provedbu navedenog izjednačavanja u razdoblju između 2024. i 2033.; Azerbajdžan do 2012.; Belgija između 1997. i 2009.; Estonija prije 2016., Madžarska do 2009., Latvija do 2008., a Velika Britanija između 2010. i 2020. godine.
Propis NN 43/2007 • Godine starosti za stjecanje prava na starosnu mirovinu u Češkoj Republici, primjerice, postupno će se godišnje povećavati za 2 mjeseca (muškarci), odnosno za 4 mjeseca (žene), sve dok ne napune 63 godine života, i to muškarci 2015., a žene bez djece 2028. (odnosno, od 59 do 62 godine života za žene s djecom, ovisno o njihovom broju).
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 6/07, Broj 119/09, Broj 32/98, Broj 48/09, Broj 71/92, Broj 60/08


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled