PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 43/2007 • Pojedine od navedenih zemalja započele su postupak izjednačavanja dobne granice za stjecanje prava na starosnu mirovinu muškaraca i žena na temelju presuda nacionalnih sudova. Tako je, primjerice, belgijski Arbitražni (ustavni) sud u odluci broj 62/97 od 28. listopada 1997. potvrdio neopravdanu diskriminaciju u tom pitanju na štetu muškaraca, predloživši u odluci uvođenje za oba spola jednake kvalificirane dobi za stjecanje prava na starosnu mirovinu od 65 godina života.
NN 43/2007 • 13. Hrvatski sabor i Vlada Republike Hrvatske dosada su poduzeli sljedeće mjere radi otklanjanja rodne nejednakosti u sustavu mirovinskog osiguranja uređenog ZOMO-om:
NN 43/2007 • – ZOMO-m su izjednačeni način izračuna mirovina za žene i muškarce te uvjeti za stjecanje obiteljske mirovine za udovice i udovce;
NN 43/2007 • Iako u sustavu osobnih računa i određenih doprinosa dob za umirovljenje nema jednako značenje kao u sustavu određenih davanja, trebalo bi postupno izjednačiti zakonom propisanu dob za stjecanje prava na mirovinu za muškarce i žene. To će biti naročito važno ako se ne prihvati zamisao o uvođenju tekuće financiranog sustava osobnih računa (NDC sustava). S obzirom da će se u razdoblju do 2008. dob za muškarce povisiti na 65 godina života, a za žene na 60 godina života, trebalo bi narednih deset godina (od 2009. do 2018.) dob umirovljenja žena povisiti na 65 godina života. Ako će porast trajanja života i nepovoljni omjer između broja aktivnih osiguranika i umirovljenika to zahtijevati, nakon 2018. godine mogla bi se povisiti dob za odlazak u mirovinu za oba spola na više od 65 godina života (npr. na 67 ili 68 godina života za oba spola).
NN 43/2007 • Pitanje izjednačavanja dobi za umirovljenje muškaraca i žena važno je pitanje ravnopravnosti spolova.« (odjeljak D. »Strategija«, točka 6., str. 77. – 78.);
NN 43/2007 • – Hrvatski sabor prihvatio je 2003. godine Zakon o ravnopravnosti spolova (»Narodne novine«, broj 116/2003.). Ravnopravnost spolova, prema tom Zakonu, znači da su žene i muškarci jednako prisutni u svim područjima javnog i privatnog života, da imaju jednak status, jednake mogućnosti za ostvarivanje svih prava, kao i jednaku korist od ostvarenih rezultata, pri čemu diskriminacija na temelju spola predstavlja svako normativno ili stvarno, izravno ili neizravno razlikovanje, isključivanje ili ograničenje temeljeno na spolu kojim se otežava ili negira ravnopravno priznanje, uživanje ili ostvarivanje ljudskih prava muškaraca i žena u političkom, obrazovnom, ekonomskom, socijalnom, kulturnom, građanskom i svakom drugom području života (članci 5. i 6. stavak 1. Zakona);
NN 43/2007 • – u »Pretpristupnom ekonomskom programu 2005. – 2007.« (www.mfin.hr), Vlada Republike Hrvatske naznačila je daljnji smjer mirovinske reforme:
NN 43/2007 • Nastavak reforme dugoročno će ići u pravcu podizanja dobne granice, te eventualno izjednačavanja dobne granice za ostvarivanje prava na mirovinu za žene i muškarce, s obzirom na produženje životnog vijeka (str. 65.);
NN 43/2007 • – konačno, Hrvatski sabor prihvatio je u listopadu 2006. i »Nacionalnu politiku za promicanje ravnopravnosti spolova 2006.-2010.« (»Narodne novine«, broj 114/2006.), kao osnovni strateški dokument koji se donosi radi uklanjanja diskriminacije žena i uspostavljanja stvarne ravnopravnosti spolova provedbom politike jednakih mogućnosti za razdoblje od 2006. do 2010. godine.
NN 43/2007 • Sukladno navedenom, nadležna tijela državne vlasti (Hrvatski sabor i Vlada Republike Hrvatske) u različitim su dokumentima već iskazala svoju namjeru za uvođenjem rodne jednakosti u sustav mirovinskog osiguranja uređenog ZOMO-om.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 43/2007 • 14. Činjenice navedene u točkama 11. do 13. obrazloženja ove odluke Ustavni sud smatra relevantnima za određenje razdoblja potrebnog da se u sustavu mirovinskog osiguranja uređenog ZOMO-om izjednači starosna dob muškaraca i žena za stjecanje prava na starosnu i prijevremenu starosnu mirovinu, za stjecanje prava na obiteljsku mirovinu roditelja (majke, odnosno oca), odnosno za primjenu jednakog polaznog faktora za određivanje prijevremene starosne mirovine.
NN 43/2007 • Pri određivanju roka do kojega je potrebno provesti izjednačavanje starosne dobi muškaraca i žena, kao pretpostavci za priznavanje navedenih prava iz mirovinskog osiguranja, Ustavni sud pošao je od činjenica i utvrđenja navedenih u Strategiji razvitka mirovinskog sustava Vlade Republike Hrvatske od 4. lipnja 2003., kao i činjenice da prijelazno razdoblje za izjednačavanje starosne dobi unutar spolnih skupina za ostvarenje prava na starosnu, odnosno prijevremenu starosnu mirovinu istječe krajem 2007. godine (v. točku 23. obrazloženja rješenja).
NN 43/2007 • 15. Na temelju članka 55. stavka 1. Ustavnog zakona odlučeno kao u točki I. izreke odluke (točke 6. do 9. obrazloženja).
NN 43/2007 • Uvažavajući razdoblje potrebno za provedbu postupka izjednačavanja prava muškaraca i žena u sustavu mirovinskog osiguranja uređenog ZOMO-om, koje se zasniva na prethodno prikazanim činjenicama, na temelju članka 55. stavka 2. Ustavnog zakona odlučeno je kao u točki III. izreke odluke (točke 10. do 14. obrazloženja).
NN 43/2007 • 16. Prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom članka 30. ZOMO-a podnijela je i Georgina Jager (U-I-1478/2004), ali iz razloga koji se razlikuju od onih sadržanih u prijedlozima prva dva predlagatelja.
NN 43/2007 • 17. Navodi predlagateljice nisu osnovan razlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti članka 30. ZOMO-a s člancima 14. stavkom 2. i člankom 57. stavkom 1. Ustava.
NN 43/2007 • Ustav ne sadrži nijednu odredbu koja bi na bilo koji način ograničavala Hrvatski sabor u uređivanju pretpostavki za stjecanje prava na starosnu mirovinu. Na temelju članka 2. stavka 4. alineje 1. Ustava, Hrvatski sabor ovlašten je samostalno uređivati gospodarske, pravne i političke odnose u Republici Hrvatskoj u skladu s Ustavom i zakonom, što uključuje i njegovo ovlaštenje da stjecanje prava na starosnu mirovinu uvjetuje određenim godinama mirovinskog staža.
NN 43/2007 • Mišljenje predlagateljice o mogućem drugačijem uređivanju zakonskih pretpostavki za stjecanje prava na starosnu mirovinu nije ustavnopravno relevantno za ocjenu suglasnosti s Ustavom osporenog zakonskog rješenja. S ustavnopravnog stajališta bitna je samo suglasnost konkretnog zakonskog rješenja s mjerodavnim odredbama Ustava.
NN 43/2007 • Budući da predlagateljica ističe »nepravičnost« zakonskog rješenja, a ne njegovu nesuglasnost s Ustavom, Ustavni sud podsjeća na pravno stajalište Europskog suda za ljudska prava prema kojem »moguće postojanje alternativnih rješenja samo po sebi ne znači da je osporavano zakonodavstvo nepravično. Pod uvjetom da je zakonodavac ostao unutar granica svojih ovlasti, nije na Sudu da kaže predstavlja li zakonodavstvo najbolje rješenje za uređenje problema, odnosno je li zakonodavna ovlast trebala biti iskorištena na drugačiji način« (§ 53 presude Mellacher i drugi protiv Austrije od 19. prosinca 1989., serija A, br. 169, str. 28. /zahtjevi broj 10522/83; 11011/84; 11070/84/; v. i odluku o dopuštenosti u predmetu Adriana C. Goudswaard-van der Lans protiv Nizozemske od 22. rujna 2005. /zahtjev br. 75255/01/).
NN 43/2007 • Ustavni sud na kraju napominje da nije ispitivao suglasnost članka 30. ZOMO-a s člankom 57. stavkom 1. Ustava, jer je ta ustavna odredba mjerodavna u prvom redu za uređenje sustava socijalne skrbi u kojem država osigurava pomoć za podmirenje osnovnih životnih potreba slabim, nemoćnim i drugim, zbog nezaposlenosti ili nesposobnosti za rad, nezbrinutim osobama, a ne za uređenje sustava mirovinskog osiguranja.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 9/09, Broj 6/04,
Broj 149/09, Broj 138/09,
Broj 116/93, Broj 48/92
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE