PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 30/2008 • A8 Udjeli članova iznad zabrane otkupa su financijske obveze. Zadružni subjekt ovu financijsku obvezu mjeri pri početnom priznavanju po fer vrijednosti. Budući da su udjeli otkupivi po viđenju, zadružni subjekt utvrđuje fer vrijednost financijskih obveza ove vrste kako to nalaže točka 49. MRS-a 39, koja kaže: »Fer vrijednost financijske obveze s obilježjem plaćanja po viđenju (npr. depozit po viđenju) nije manja od iznosa plativog po viđenju diskontiranog od prvog datuma na koji se može zatražiti plaćanje …«. Prema tome, zadružni subjekt u financijsku obvezu svrstava najveći iznos plativ po viđenju temeljem odredbi koje reguliraju otkup.
NN 30/2008 • A 12 U ovome slučaju bi 750.000 VJ bilo svrstano u glavnicu, a 150.000 VJ u financijske obveze. Pored već citiranih točaka, tu je i točka 18. b) MRS-a 32 koja u jednom dijelu kaže:
NN 30/2008 • … financijski instrument koji imatelju daje pravo prodaje instrumenta izdavatelju za novac ili drugu financijsku imovinu (»instrument s pravom prodaje«) predstavlja financijsku obvezu. Čak i kad je iznos novca ili druge financijske imovine utvrđen na temelju određenog pokazatelja ili druge stavke koja može rasti ili padati, ili kad zakonski oblik instrumenta s pravom prodaje pruža imatelju pravo na preostali udjel u imovini izdavatelja. Postojanje opcije imatelja na prodaju instrumenta izdavatelju u zamjenu za novac ili drugu financijsku imovinu znači da instrument s pravom prodaje udovoljava definiciji financijske obveze.
NN 30/2008 • A 13 Zabrana otkupa u ovome primjeru različita je od ograničenja opisanih u točki 19 i točki VP25 MRS-a 32. Riječ je o ograničenoj sposobnosti klijenta da plati iznos financijske obveze, tj. o ograničenjima koja sprječavaju plaćanje obveze samo ako su ispunjeni određeni uvjeti. Za razliku od toga, u ovome primjeru opisana je bezuvjetna zabrana otkupa iznad određenog iznosa, bez obzira na sposobnost društva da otkupi udjele svojih članova (npr. s obzirom na svoje novčane resurse, svoju dobiti ili raspodjeljive pričuve). U stvari, zabrana otkupa sprječava subjekt da kreira financijsku obvezu otkupa u iznosu većem od određenog iznosa uplaćenog kapitala. Prema tome, dio udjela za koji vrijedi zabrana otkupa nije financijska obveza. Iako udjeli svakog člana mogu biti pojedinačno otkupivi, dio ukupnih izdanih udjela u mnogim okolnostima nije otkupiv, izuzev u slučaju likvidacije subjekta.
NN 30/2008 • A 14 Činjenice iz ovoga primjera navedene su u primjeru br. 4. Pored toga, na dan bilance postoji i zakonom propisan kriterij likvidnosti koji subjekt sprječava da otkupi bilo koje udjele članova, osim ako novac i kratkoročna ulaganja kojima subjekt raspolaže ne premašuju određeni iznos. Na dan bilance, kriterij likvidnosti utječe na subjekt na način da subjekt za otkup udjela članova ne smije platiti više od 50.000 VJ.
NN 30/2008 • A 15 Kao i u primjeru br. 4, subjekt 750.000 VJ svrstava u glavnicu i 150.000 VJ u financijske obveze. To je stoga što se iznos svrstan kao obveza temelji na bezuvjetnom pravu subjekta da odbije otkup, a ne na uvjetnim ograničenjima koja sprječavaju otkup samo ako nisu ispunjeni kriteriji likvidnosti, a i u tom slučaju samo do trenutka u kojem postanu ispunjeni. U ovome slučaju se primjenjuju odredbe iz točke 19. i točke VP25 MRS-a 32.
NN 30/2008 • A 16 Temeljni akt subjekta zabranjuje otkup udjela članova, izuzev do iznosa primitaka ostvarenih izdavanjem dodatnih udjela novim ili postojećim članovima u protekle tri godine. Priljevi ostvareni izdavanjem udjela moraju se iskoristiti za otkup udjela onih članova koji su zatražili otkup. U prethodne tri godine, izdavanjem udjela ostvaren je priljev u iznosu 12.000 VJ i nisu otkupljeni udjeli ni jednog člana.
NN 30/2008 • A 17 Subjekt svrsta 12.000 VJ udjela članova kao financijsku obvezu. U skladu sa zaključcima opisanima u primjeru br. 4, udjeli članova koji podliježu bezuvjetnoj zabrani otkupa nisu financijske obveze. Bezuvjetna zabrana primjenjuje se na iznos koji je jednak primicima temeljem izdanih udjela prije prethodne tri godine, te je stoga ovaj iznos klasificiran kao glavnica. Međutim, iznos jednak primicima temeljem bilo kojih udjela izdanih u prethodne tri godine ne podliježe bezuvjetnoj zabrani otkupa. Stoga temeljem primitaka od izdavanja udjela članova u prethodne tri godine nastaju financijske obveze sve dok oni više nisu raspoloživi za otkup udjela članova. Kao posljedica toga, subjekt ima financijsku obvezu koja je jednaka primicima od udjela izdanih tijekom prethodne tri godine, umanjenima za eventualne otkupe u tom razdoblju.
NN 30/2008 • A 18 Subjekt je zadružna banka. Prema nacionalnom zakonu koji regulira poslovanje zadružnih banaka, najmanje 50 % ukupnih »otvorenih obveza« (izraz definiran u odredbi koji uključuje konta na kojima su udjeli članova) treba biti u obliku kapitala koji su uplatili članovi. Posljedica ove odredbe je da zadružna banka, ako su sve njene otvorene obveze u obliku udjela članova, može sve te udjele i otkupiti. Dana 31. prosinca 20X1. godine ukupne otvorene obveze subjekta iznose 200.000 VJ, od čega se 125.000 VJ odnosi na konta udjela članova. Prema uvjetima, imatelj ta konta može otkupiti po viđenju i u statutu subjekta nema nikakvih ograničenja u otkupu.
NN 30/2008 • A 19 U ovome primjeri su udjeli članova svrstani kao financijske obveze. Zabrana otkupa slična je ograničenjima koja su opisana u točki 19. i točki UP25 MRS-a 32. Riječ je o ograničenju u vidu uvjetnog ograničenja sposobnosti subjekta da plati dospjeli iznos po financijskoj obvezi, tj. ograničenja sprječavaju plaćanje obveze samo ako su ispunjeni određeni uvjeti. Konkretno, od subjekta se može zatražiti da otkupi cijeli iznos udjela članova (125.000 VJ) ako je podmirio sve svoje druge obveze (75.000 VJ). Slijedom toga, zabrana otkupa ne sprječava društvo da stvori financijsku obvezu kako bi otkupilo više od točno određenog broja udjela članova ili iznosa uplaćenog kapitala. Ona subjektu omogućuje tek da odgodi otkup do ispunjenja uvjeta, tj. otplate drugih obveza. Udjeli članova u ovome primjeru ne podliježu bezuvjetnoj zabrani otkupa, te su stoga svrstani u financijske obveze.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 30/2008 • Tumačenje 4 Odbora za tumačenje međunarodnog financijskog izvještavanja (IFRIC 4)
NN 30/2008 • MRS 8 Računovodstvene politike, promjene računovodstvenih procjena i pogreške
NN 30/2008 • 1. Subjekt može zaključiti sporazum, koji obuhvaća jednu ili niz povezanih transakcija, a koji nije najam u svom pravnom obliku, no kojim se prenosi pravo na korištenje nekog sredstva (npr. nekretnine, postrojenja ili oprema) u zamjenu za jednokratno ili višekratno plaćanje. Među primjerima sporazuma po kojima jedan subjekt (dobavljač) može na drugi subjekt (kupca) prenijeti pravo na korištenje sredstva, često zajedno s povezanim uslugama, su:
NN 30/2008 • ugovori o eksternalizaciji (npr. eksternalizacija funkcije obrade podataka nekog subjekta)
NN 30/2008 • sporazumi u telekomunikacijskom sektoru kojima dobavljači mrežnih kapaciteta zaključuju ugovore kako bi kupcima dali pravo na kapacitete
NN 30/2008 • ugovori »preuzmi ili plati« i slični ugovori, kojima kupac ima obvezu plaćati određeni iznos bez obzira da li preuzima isporuku ugovorenih proizvoda ili usluga (npr. ugovor »preuzmi ili plati« o stjecanju gotovo cijele količine koju je proizveo dobavljačev generator).
NN 30/2008 • 2. Ovo tumačenje daje smjernice o načinu na koji je moguće utvrditi da li je riječ o ugovorima o najmu, odnosno ugovorima koji sadrže najam i koje kao takve treba obračunavati u skladu s MRS-om 17. Ono ne navodi smjernice za određivanje načina na koji takav najam treba svrstati prema spomenutom standardu.
NN 30/2008 • 3. U nekim sporazumima je sredstvo koje je predmetom najma dio nekog većeg sredstva. Ovo tumačenje ne bavi se načinom na koji utvrditi kad je dio nekog većeg sredstva sredstvo koje je temelj za primjenu MRS-a 17. Međutim, u djelokrug ovoga tumačenja potpadaju sporazumi u kojima bi predmetno sredstvo predstavljalo obračunsku jedinicu bilo prema MRS-u 16 ili MRS-u 38.
NN 30/2008 • Utvrđivanje da li je neki sporazum ugovor o najmu ili da li sadrži najam
NN 30/2008 • 6. Utvrđivanje da li je neki sporazum ugovor o najmu ili da li sadrži najam treba temeljiti na suštini sporazuma i zahtijeva da se procijeni da li:
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 49/97, Broj 4/08,
Broj 182/03, Broj 12/92,
Broj 19/91, Broj 73/08
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE