PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 143/2008 • dok (2) ministar nadležan za zdravstvo, uz suglasnost ministra poljoprivrede, provedbenim propisima uređuje:
NN 143/2008 • zdravstvenu ispravnost predmeta i materijala koji dolaze u neposredan dodir s hranom,
NN 143/2008 • Uz navedeno, ministar nadležan za zdravstvo, uz suglasnost ministra nadležnog za poljoprivredu, provedbenim propisima na temelju toga Zakona ili drugih posebnih zakona propisuje i druge uvjete i zahtjeve vezane uz zdravstvenu ispravnost hrane i to glede: prehrambenih aditiva, aroma, pomoćnih tvari u procesu proizvodnje (uključujući i otapala), enzima, dodataka prehrani, hrane za posebne prehrambene potrebe, hrane za dojenčad i malu djecu, prerađene hrane na bazi žitarica za dojenčad i malu djecu, hrane namijenjene smanjenju tjelesne mase, hrane za posebne medicinske potrebe, hrane bez glutena, hrane obogaćene nutrijentima (dodavanje vitamina, minerala i drugih tvari hrani), brzo smrznute hrane, hrane podvrgnute ionizirajućem zračenju, provođenja monitoringa hrane radi utvrđivanja razine nutrijenata, kontaminanata osim pesticida, aditiva i drugih sastojaka i tvari, i prehrambenih i zdravstvenih tvrdnji koje se navode na deklaraciji hrane.
NN 143/2008 • U cilju zaštite ljudskog zdravlja od mogućih nepoželjnih učinaka kemikalija u hrani od posebnog značaja su (1) kontaminanti, (2) ostaci pesticida i (3) materijali u kontaktu s hranom. U tom smislu Zakon utvrđuje:
NN 143/2008 • (1) Kontaminanti su u zakonodavstvu Republike Hrvatske propisani Pravilnikom o toksinima, metalima, metaloidima te o drugim štetnim tvarima koje se mogu nalaziti u hrani (»Narodne novine«, br.16/05.). Provedba predmetnog Pravilnika je u nadležnosti MZSS –Uprave za sanitarnu inspekciju i MPRRR – Uprave za veterinarsku inspekciju. Inspekcijski nadzor provode sanitarni inspektori i granični sanitarni inspektori, odnosno veterinarski inspektori i granični veterinarski inspektori. Provedbeni propisi za metode uzorkovanja, pripravu uzorka i izvedbene kriterije analitičke metode određivanja kontaminanata tj. Pravilnik o načinu uzimanja uzoraka odnosno o metodama za obavljanje analiza i superanaliza namirnica i predmeta opće uporabe (»Narodne novine«, br. 58/98.) i Pravilnik o provođenju analitičkih metoda i tumačenju rezultata (»Narodne novine«, br. 2/05.) nisu u skladu s propisima EU.
NN 143/2008 • (2) Ostaci pesticida u hrani su u zakonodavstvu Republike Hrvatske propisani Pravilnikom o maksimalnim razinama ostataka pesticida u hrani i hrani za životinje (»Narodne novine«, br. 119/07.). Provedba predmetnog Pravilnika je u nadležnosti Ministarstva poljoprivrede, ribarstva i ruralnog razvoja. Inspekcijski nadzor provode sanitarni inspektori i granični sanitarni inspektori, odnosno veterinarski inspektori i granični veterinarski inspektori. Zakon o sredstvima za zaštitu bilja (»Narodne novine«, br. 70/05.) je usklađen s Direktivom Vijeća 91/414/EEC. Područje registracije, praćenja i kontrole ostataka pesticida uređeno je Direktivama 91/414 o stavljanju sredstava za zaštitu bilja na tržište i 396/05 o maksimalno dopuštenim količinama ostataka pesticida u hrani i hrani za životinje. Direktiva 396/05 o maksimalno dopuštenim količinama pesticida u hrani i hrani za životinje još nije prenesena u hrvatsko zakonodavstvo, a plan je da će biti prenesena u Pravilniku o maksimalno dopuštenim količinama pesticida u hrani. Na temelju Zakona o hrani u MZSS djeluje Povjerenstvo za izradu pravilnika o količinama toksina, mikotoksina, metala, nemetala, histamina i sličnih tvari koje se mogu nalaziti u hrani, koje ujedno utvrđuje i maksimalno dopuštene količine ostataka istih u hrani – MDK (maximum rezidue levels – MRLs) i za izradu nacrta provedbenog propisa.
NN 143/2008 • (3) Predmeti koji dolaze u neposredan dodir s hranom Sustav odobravanja proizvodnje predmeta koji dolaze u neposredan dodir s hranom uređen je Zakonom o predmetima opće uporabe (»Narodne novine«, br. 85/06.). Područje vezano za materijale u kontaktu s hranom u Hrvatskoj je propisano Pravilnikom o zdravstvenoj ispravnosti predmeta koji dolaze u neposredan dodir s hranom (»Narodne novine«, br. 46/04.), uključujući i posebnu grupu proizvoda koji su namijenjeni dojenčadi i djeci mlađoj od 3 godine za olakšavanje hranjenja, sisanja i umirivanja (u EU riješeno Direktivom Safety of Toys 88/378/EEZ). Spomenuti propis donosi ministar zdravstva i socijalne skrbi uz suglasnost ministra nadležnog za poljoprivredu, ribarstvo i ruralni razvoj. Provedba predmetnog Pravilnika u nadležnosti je MZSS. Nadzor zdravstvene ispravnosti proizvoda, kao i kontrolu sukladnosti s propisanim odredbama Pravilnika (zdravstveni nadzor), po propisanoj nadležnosti provodi Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi – Uprava za sanitarnu inspekciju. Certifikate o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opće uporabe izdaju laboratoriji ovlašteni od Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi.
NN 143/2008 • Zakonom o hrani je uređeno osnivanje, djelatnost i uloga Hrvatske agencije za hranu (HAH). Središnja uloga Agencije je procjena rizika po zdravlje ljudi, a Agencija obavlja i druge dodatne aktivnosti vezane uz poslove analize rizika. Jedna od tih aktivnosti je interaktivna razmjena informacija i mišljenja o riziku između procjenitelja rizika (Agencije) i nadležnih tijela, subjekata u poslovanju s hranom i hranom za životinje i drugih zainteresiranih strana, odnosno komunikacija o rizicima povezanim s hranom ili hranom za životinje. Agencija ima zadaću da uspostavi mrežni sustav svih institucija koje sudjeluju u poslovima povezanim sa zdravstvenom ispravnošću hrane i hrane za životinje s ciljem efikasnijeg provođenja procjene rizika.
NN 143/2008 • Inspekcijski nadzor zdravstvene ispravnosti i higijene hrane provode sanitarni inspektori i veterinarski inspektori. Pregled sadržaja deklaracije hrane, radi kontrole kakvoće hrane u maloprodaji, uz sanitarne i veterinarske inspektore provode i gospodarski inspektori Državnog inspektorata. Inspekcijski nadzor hrane prilikom uvoza provode granični veterinarski inspektori odnosno granični sanitarni inspektori ovisno o nadležnosti koja je utvrđena Zakonom o hrani. S obzirom da je Republika Hrvatska teritorijalno i administrativno podijeljena na 21 županiju (uključujući Grad Zagreb kao zasebnu cjelinu), sustav kontrole sigurnosti hrane je organiziran na središnjoj (nadležna ministarstva), regionalnoj (županije i grad Zagreb) i lokalnoj razini (gradovi i općine). Ovlašćivanje laboratorija za analize zdravstvene ispravnosti hrane obavlja se sukladno Zakonu o zdravstvenoj ispravnosti i zdravstvenome nadzoru nad namirnicama i predmetima opće uporabe (»Narodne novine«, br. 1/97.) i Pravilniku o uvjetima koje moraju ispunjavati laboratoriji za analize i superanalize namirnica i predmeta opće uporabe (»Narodne novine«, br. 60/98.) donesenom na temelju toga Zakona. Na temelju Zakona o akreditaciji (»Narodne novine«, br. 158/03.) osnovano je akreditacijsko tijelo – Hrvatska akreditacijska agencija (HAA) 2005. godine, a do sada su u Hrvatskoj samo tri laboratorija koja se bave analizom namirnica akreditirana po normi HRN EN ISO/IEC/ 17025.
NN 143/2008 • U Hrvatskoj ne postoji usklađeni plan nadzora i trenutačno se ne provodi usklađeni plan praćenja vezan uz prehrambene proizvode. Ne postoji plan praćenja sastavljen na temelju rezultata sustava nadzora. Što se tiče MZSS-a, Uprava za sanitarnu inspekciju daje županijskim uredima (ŽU) opće smjernice za izradu planova inspekcijskih pregleda. Već više godina u Hrvatskoj se provodi državni program statističkog praćenja zdravstvene ispravnosti hrane, predmeta opće uporabe i vode za piće. Svi laboratoriji ovlašteni od strane Ministarstva zdravstva obvezni su dostavljati Hrvatskome zavodu za javno zdravstvo, na propisanim obrascima, tromjesečna i godišnja izvješća o broju uzoraka koje su analizirali i o rezultatima analiza. Unutar oba ministarstva (MZSS i MPRRR) postoji sustav izvješćivanja, iako nije u skladu sa zahtjevima EU. Na razini laboratorija, računalni program koji se trenutačno koristi ne omogućava odvojeno prikazivanje uzoraka uzetih u okviru provedenih inspekcijskih pregleda i onih uzetih kao odgovor na zahtjev drugih subjekata, niti pruža dublji uvid u uzroke zdravstveno neispravne hrane i određivanje kontaminanata. Unutar Ministarstva poljoprivrede, ribarstva i ruralnog razvoja uveden je novi računalni program za prikupljanje zdravstveno-sanitarnih podataka i njihovo slanje središnjoj razini.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 143/2008 • U dosadašnjem periodu praćenje ostataka pesticida u namirnicama provodilo se kao dio inspekcijske kontrole pri uvozu i na tržištu, te kao monitoring ostataka pesticida u namirnicama animalnog podrijetla. Takav neciljani monitoring doveo je do toga da se u Hrvatskoj godišnje pregledalo oko 5000 uzoraka namirnica na nažalost ograničen broj ostataka aktivnih supstanci – organoklorne pesticide, organofosforne pesticide i piretroide. Podaci se nisu sustavno prikupljali i obrađivali, nego tek kao posebna istraživanja. Monitoring se provodi sukladno planu koji predlaže Hrvatski zavod za javno zdravstvo, uzorke na tržištu uzimaju sanitarni inspektori, a laboratorij o provedenim analizama izvješćuje oba ministarstva (MZSS i MPRRR), te daje preporuke o daljnjim ciljanim uzorkovanjima i drugim potrebnim mjerama.
NN 143/2008 • U 2007. godini proveden je sustavni monitoring u sklopu kojeg je analizirano 112 uzoraka proizvoda biljnog podrijetla, analizu uzoraka proveo je Hrvatski zavod za javno zdravstvo.
NN 143/2008 • Prema Zakonu o hrani, Hrvatska agencija za hranu dužna je obavještavati MPRRR, MZSS, subjekte u poslovanju s hranom i hranom za životinje, potrošače i druga pravna tijela o rizicima vezanim uz hranu za i hranu za životinje. Obavještavanje se obavlja putem internetske stranice HAH-a (www.hah.hr), dijeljenjem brošura, organiziranjem seminara za sve zainteresirane strane te putem otvorene telefonske linije. Nadalje, HAH upravlja i sustavom brzog uzbunjivanja (RASFF).
NN 143/2008 • Sustav financiranja u osiguranju zdravstvene ispravnosti hrane je zbog podjela nadležnosti i rascjepkanosti sustava kompliciran i netransparentan. Tako granična sanitarna inspekcija naplaćuje taksu sukladno odluci Vlade i ista je prihod državnog proračuna. Županijski sanitarni inspektori provode nadzor sukladno planu koji donosi i provođenje financira jedinica lokalne samouprave. Laboratoriji u sustavu zdravstva financirani su s tržišta laboratorijskih usluga, dok laboratoriji u sustavu veterinarstva (HVI i ispostave) financira i državni proračun kroz sredstva MPRRR.
NN 143/2008 • U ocjeni postojećeg stanja sigurnosti hrane kojim se osigurava zaštita zdravlja ljudi od štetnih učinaka kemikalija, može se zaključiti sljedeće:
NN 143/2008 • Novi zakonski okvir utvrđen temeljnim Zakonom o hrani (»Narodne novine«, br. 46/07.) predstavlja značajan korak u unapređenju integriranog sustava kontrole hrane, što uključuje i zaštitu od štetnih učinaka kemikalija, posebice u usklađivanju s Uredbom 178/2002 EU, kao osnovnim pravnim okvirom sigurnosti hrane na teritoriju Europske unije.
NN 143/2008 • Kako su važeći podzakonski akti temeljeni na drugim ranije donesenim zakonima, postoje određene nejasnoće koje je potrebno uskladiti kroz nove podzakonske akte temeljene na novom zakonu i prijenosa opće EU Uredbe 178/2002, posebice u pogledu ocjene rizika po ljudsko zdravlje od mogućih štetnih učinaka kemikalija.
NN 143/2008 • Zakon ne osigurava u potpunosti odgovarajuće instrumente za međuresorsku koordinaciju i upravljanje integriranim sustavom kontrole hrane za ljudsku uporabu, što uključuje i zaštitu od štetnih učinaka kemikalija.
NN 143/2008 • Zakon nije u svim dijelovima osigurao jedinstveni pristup i kriterije u ocjeni opasnosti od štetnih učinaka kemikalija na ljudsko zdravlje, kao na primjer u slučaju prirodne mineralne, prirodne izvorske i stolne vode, te ostataka pesticida u hrani za ljudsku uporabu.
NN 143/2008 • Usprkos određenom napretku u pogledu razjašnjenja nadležnosti i funkcija različitih inspekcija, još postoje određena preklapanja i nedorečenosti, posebice u pogledu dnevnog operativnog rada, obrazovanja i programa inspekcijskog nadzora, što može imati negativne učinke na kemijsku sigurnost vezano za hranu.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 10/07, Broj 20/92,
Broj 130/06, Broj 186/04,
Broj 41/97, Broj 132/04
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE