PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2008-12-143-3961 NN 143/2008

• Kod donošenja novih zakona, a i pri možebitnim izmjenama i dopunama sada važećih zakona, posebnu pozornost potrebno posvetiti jasnom određivanju nadležnosti pojedinih tijela i nužnom uspostavljanju jasnog koordinacijskog sustava u pitanjima interdisciplinarnog postupanja u pojedinim upravnim područjima.


Stranica 2008-12-143-3961 NN 143/2008

• Pri utvrđivanju strateških pravaca razvitka i mjera, pošlo se od činjenice da u području kemijske sigurnosti čitav niz državnih resora i službi ima svoje specifične nadležnosti i zadatke koji su utvrđeni odgovarajućim zakonskim propisima.


Stranica 2008-12-143-3961 NN 143/2008

• Takav pristup je u skladu sa situacijom u državama Europske unije, gdje svaka država samostalno određuje prema svom državnom uređenju, političkom i socijalnom razvitku o specifičnim nadležnostima i organizaciji provedbe svojih zakona, odnosno uredbi Europske unije, što se odnosi i na zaštitu od mogućih štetnih učinaka kemikalija. Slijedeći odredbe direktiva, potrebno je međutim jasno utvrditi u nacionalnim zakonima nadležna tijela za provedbu propisa, te za upravne, nadzorne i stručne poslove, pri čemu je potrebno voditi računa o osnovnim principima pravnog sustava Europske unije, kao na primjer izbjegavanju sukoba interesa, odnosno kompatibilnosti provedbe propisa u cilju ostvarivanja slobodnog protoka roba, ljudi i usluga.


Stranica 2008-12-143-3961 NN 143/2008

• Međutim da bi se ujednačili kriteriji i objedinio rad na pojedinim područjima, a posebice u provedbi uredbi (kao supranacionalnim propisima), Europska komisija je osnovala agencije, od kojih su za pitanja kemijske sigurnosti od posebne važnosti Europska agencija za kemikalije (European Chemical Agency – ECHA), Europska agencija za hranu (European Food Agency – EFA), Europska agencija za okoliš (European Environment Agency – EEA), te Europska agencija za kontrolu bolesti (European Disease Control Agency – ECDC). Agencije su u okviru svojih zakonskih nadležnosti direktno nadređene nacionalnim nadležnim tijelima za provođenje posebnih odredbi iz uredbi koje su važeće za cijeli teritorij Europske unije. Uz to, osnovana je i europska inspekcija za hranu, kao supranacionalna inspekcija koja kontrolira rad nacionalnih inspekcija za hranu. U nekim državama Europske unije osnovani su i uredi za kemikalije koji objedinjavaju rad na području kemijske sigurnosti.


Internet NN 143/2008
• U Hrvatskoj su za različite aspekte kemijske sigurnosti prema važećim zakonima nadležna različita ministarstva, državni uredi, agencije i zavodi, kao na primjer ministarstvo nadležno za zdravstvo, ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša, ministarstvo nadležno za poljoprivredu, ministarstvo nadležno za upravljanje vodama, ministarstvo nadležno za unutarnje poslove, ministarstvo nadležno za promet i ministarstvo nadležno za gospodarstvo. Državna uprava za zaštitu i spašavanje, Agencija za hranu, Agencija za zaštitu okoliša, Agencija za akreditaciju, te Hrvatski zavod za toksikologiju, Hrvatski zavod za javno zdravstvo i županijski zavodi za javno zdravstvo.

Internet stranice NN 143/2008
• Uz to, za zaštitu od štetnih učinaka kemikalija nadležne su i različite inspekcije, kao sanitarna inspekcija, inspekcija zaštite okoliša, inspekcija za zaštitu i spašavanje, vodopravne inspekcije, inspekcije Državnog inspektorata (inspekcija zaštite na radu), kao i neke druge specijalizirane inspekcije. Usprkos određenom napretku u pogledu razjašnjenja nadležnosti i funkcija različitih inspekcija, još postoje određena preklapanja i nedorečenosti, posebice u pogledu dnevnog operativnog rada i programa inspekcijskog nadzora, te obrazovanja i stručnog usavršavanja i upotpunjavanja znanja inspektora, što može imati negativne učinke na kemijsku sigurnost.

Internet stranice NN 143/2008 • Nadležnosti se utvrđuju općim i posebnim zakonima za svako od područja (resora), pri čemu slijedom direktiva i uredbi Europske unije je potrebno jasno naznačiti koje je nadležno tijelo (competent authority), odnosno tko je nadležan za upravne, nadzorne i stručne poslove. To proizlazi iz činjenice da su spomenute nacionalne službe ujedno i službe cijele europske zajednice, što je od posebne važnosti u slučaju kada na primjer, ovjera lokalne inspekcije garantira zdravstvenu ispravnost namirnice ili predmeta opće uporabe svim građanima Europske unije. Zbog toga je potrebno u izgradnji integriranog sustava kemijske sigurnosti sagledati pojedinačne nadležnosti, bez obzira što svako od ranije navedenih resora i službi djeluje u okviru resorskih zakona i provedbenih akata.
Internet stranice NN 143/2008 • Kako se u pravnoj stečevini velika važnost pridaje povećanju odgovornosti privrednim subjektima za kvalitetu, očuvanje okoliša i sigurnosti po zdravlje, pri čemu državna uprava samo preuzima provjeru provedbe zakonskih odredbi, uloga stručnih službi dobiva sve veći značaj. U području zaštite od štetnih učinaka kemikalija toksikolozi i epidemiolozi predstavljaju nezaobilaznu potporu u ocjeni opasnosti (risk assessment) i upravljanju rizikom (risk management).
Internet stranice NN 143/2008 • Imajući sve ranije rečeno u vidu, organizacija integriranog sustava kemijske sigurnosti koja je u skladu s pravnom stečevinom i koja se prvenstveno oslanja na međuresorsku suradnju predstavlja ključnu pretpostavku za uspostavu učinkovitog, dinamičnog, racionalnog i vjerodostojnog sustava zaštite od štetnih učinaka kemikalija, pri čemu za ostvarenje tih ciljeva treba provesti sljedeće mjere:
Internet stranice NN 143/2008 • Treba imenovati nadležno tijelo za upravljanje kemijskom sigurnosti prema odredbama REACH Uredbe i drugim relevantnim direktivama, kao tijelo za međuresorsku suradnju i koordinaciju u području zaštite od štetnih učinaka kemikalija u sklopu važećih posebnih zakona i provedbenih propisa a vezano za kemijsku sigurnost.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 143/2008 • Potrebno je u međuresorskoj suradnji utvrditi zadatke koje će obavljati to nadležno tijelo na temelju važećih zakona, kao i u skladu sa pravnom stečevinom (direktivama i uredbama), te najboljom mogućom praksom.
Informacije NN 143/2008 • Potrebno je u suradnji s drugim nadležnim tijelima utvrditi sustav nadležnosti i djelovanje različitih inspekcija, te posebice njihov program rada u cilju zaštite od štetnih kemikalija.
Poslovne stranice NN 143/2008 • Potrebno je osigurati suradnju nadležnih tijela s nadležnim tijelima drugih država članica u provedbi svojih zadaća na temelju Uredbe REACH, te provedbi drugih relevantnih direktiva i programa Europske unije.
Pregledi NN 143/2008 • Promjene u zakonodavstvu koje proizlaze iz usuglašavanja s pravnom stečevinom i praksom u državama Europske unije, te prateće promjene u sustavu provedbe novih zakona, uvode čitav niz promjena u radu upravnih, nadzornih i stručnih službi, uključujući i u informacijskom sustavu i radu laboratorija. U cilju postizanja pune kompatibilnosti s radom svih službi u Europskoj uniji, posebice u slučajevima kada je potrebno osigurati zaštitu zdravlja svih građana Europske unije u slobodnom protoku roba, potrebno je uvođenje ovlašćivanja i akreditacija na temelju usvojenih standarda zajednice. Sve to pak traži dodatno obrazovanje i prestrukturiranje sustava.
Besplatno NN 143/2008 • Izobrazba u području inspekcija nije odgovarajuća i organizira se tek povremeno te posebice u pogledu kemijske sigurnosti, pri čemu nedostaje opće planiranje u tom pogledu, ne postoje priručnici i/ili smjernice za kontinuiranu stručnu izobrazbu i usavršavanje znanja inspektora koji bi utvrdili odnosno odredili hrvatski sustav izobrazbe, a nije uspostavljena niti neophodna međuresorska suradnja u vezi s izobrazbom.
Glasnik NN 143/2008 • Uz to, ulaskom Hrvatske u Europsku uniju, potrebno je uvesti jednake norme i standarde, ali i upravne i nadzorne postupke te rad laboratorija.
Propis NN 143/2008 • Nedostatak jedinstvenog tijela koje bi se bavilo uvjetima koje moraju ispunjavati službeni – ovlašteni laboratoriji i ovlašćivanjem tih laboratorija (tri odjela u dva ministarstva zadužena su za ovlašćivanje laboratorija) koji je dovodio i do slabe koordinacije analitičkih kontrolnih aktivnosti, a nije niti uspostavljena mreža službenih laboratorija koji obavljaju analize sastavnicama okoliša, hrane i predmeta opće uporabe, te nije predviđeno da područni laboratoriji budu specijalizirani za pojedine poslove.
Propis NN 143/2008 • Jednako tako, novim zakonodavstvom, značajan dio odgovornosti za zaštitu od štetnih učinaka od kemikalija je prebačen i na gospodarske subjekte. U nekim područjima kao što je osnovna zaštita od opasnih kemikalija (REACH Uredba) ili u području sigurnosti hrane (HACCP sustav) odgovornost za zaštitu ljudskog zdravlja i okoliša se prebacuje na gospodarske subjekte. Iako je za siguran rad s kemikalijama već uspostavljen program obrazovanja na temelju obveze utvrđene zakonom (nastavom je obuhvaćeno već preko 20.000 osoba), uvođenje novih sustava će tražiti dodatno obrazovanje gospodarskih subjekata.
Propis NN 143/2008 • U području kao što je sigurnost hrane, napravljen je već program za obuku svih sudionika u sustavu, počev od proizvođača hrane, posebice onih koji su pod sustavom »samokontrole« HACCP-a, inspekcija, te laboratorija. Za tu svrhu je već imenovano nadležno tijelo koje treba pripremiti standardni program, obrazovne materijale i odgovarajuće obrazovanje.
Propis NN 143/2008 • Važno je naglasiti da je kemijska industrija u Hrvatskoj, kao i u većini novih članica Europske unije, gotovo potpuno nepripremljena za uvijete koji proizlaze iz REACH uredbe, bez čega će biti nemoguće stavljati svoje proizvode (na koje se primjenjuje REACH Uredba) na tržište Europske unije.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 1/06, Broj 90/05, Broj 33/05, Broj 13/07, Broj 12/07, Broj 29/93


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled