PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 88/2009 • Pri takvom stajalištu Sud je pošao od mjerodavnih odredaba Zakona o proračunu (»Narodne novine« broj 87/08., u daljnjem tekstu: ZOP) kojim su uređena sva pitanja vezana za planiranje, izradu, donošenje i izvršavanje proračuna, kao i druga pitanja vezana za upravljanje javnim financijama.
NN 88/2009 • Tako je odredbom članka 3. stavkom 1. ZOP-a propisano da je državni proračun akt kojim se procjenjuju prihodi i primici te utvrđuju rashodi i izdaci države za jednu godinu, u skladu sa zakonom, a donosi ga Hrvatski sabor.
NN 88/2009 • Nadalje, odredbom članka 4. ZOP-a propisano je da se proračun donosi i izvršava u skladu s načelima jedinstva i točnosti proračuna, jedne godine, uravnoteženosti, obračunske jedinice, univerzalnosti, specifikacije, dobrog financijskog upravljanja i transparentnosti.
NN 88/2009 • Jedno od značajnih načela proračuna svakako je načelo uravnoteženosti pobliže razrađeno odredbama članka 7. ZOP-a koje glase:
NN 88/2009 • (1) Proračun mora biti uravnotežen - ukupni prihodi i primici pokrivaju ukupne rashode i izdatke.
NN 88/2009 • (2) Ako se tijekom proračunske godine, zbog izvanrednih nepredviđenih okolnosti, povećaju rashodi i izdaci, odnosno umanje prihodi i primici, proračun se mora uravnotežiti pronalaženjem novih prihoda i primitaka, odnosno smanjenjem predviđenih rashoda i izdataka.
NN 88/2009 • (3) Uravnoteženje proračuna provodi se tijekom proračunske godine izmjenama i dopunama proračuna prema postupku za donošenje proračuna.
NN 88/2009 • U pogledu odnosa predstavničkog i izvršnog tijela, odredbom članka 13. stavka 1. ZOP-a propisano je da je izvršno tijelo odgovorno svojem predstavničkom tijelu za planiranje i izvršavanje proračuna, dok je člankom 14. ZOP-a propisano da se uz državni proračun donosi i Zakon o izvršavanju Državnog proračuna kojim se, između ostalog, propisuju i pojedine ovlasti Vlade u izvršavanju proračuna za tekuću godinu.
NN 88/2009 • (1) Uz državni proračun donosi se Zakon o izvršavanju državnog proračuna, a uz proračun jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave donosi se odluka o izvršavanju proračuna.
NN 88/2009 • (1) Proračunska sredstva ne mogu se preraspodijeliti, osim pod uvjetima i na način kako je utvrđeno ovim Zakonom i Zakonom o izvršavanju državnog proračuna, odnosno odlukom o izvršavanju proračuna.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 88/2009 • (2) Iznimno, ako se preraspodjela ne izvrši u skladu sa stavkom 1. ovoga članka, preraspodjela sredstava na proračunskim stavkama kod proračunskih korisnika državnog proračuna ili između proračunskih korisnika državnog proračuna, i kod izvanproračunskih korisnika državnog proračuna može se izvršiti najviše do 5% rashoda i izdataka na proračunskoj stavci donesenoj od strane Sabora koja se umanjuje, ako to odobri ministar financija.
NN 88/2009 • (3) Uz zahtjev za preraspodjelom odobrenih sredstava proračunski korisnik državnog proračuna mora priložiti odgovarajuću dokumentaciju na temelju koje se Ministarstvu financija daju na uvid razlozi potrebe za dodatnim sredstvima na proračunskoj stavci koja se povećava do kraja godine, odnosno razlozi za smanjenje odobrenih proračunskih stavki.
NN 88/2009 • (4) Proračunska sredstva ne mogu se, osim pod uvjetima propisanima zakonom o izvršavanju državnog proračuna, odnosno odlukom o izvršavanju proračuna, preraspodijeliti između Računa prihoda i rashoda i Računa financiranja.
NN 88/2009 • (5) Vlada, odnosno poglavarstvo o preraspodjelama izvještava Sabor, odnosno predstavničko tijelo u roku utvrđenom u zakonu o izvršavanju državnog proračuna, odnosno odluci o izvršavanju proračuna.
NN 88/2009 • Iz sadržaja naprijed navedenih odredaba, a posebno odredaba članaka 14. i 46. ZOP-a razvidno je da je ovlast za donošenje ZIDP-a sadržana u članku 14. ZOP-a, odnosno da se proračunska sredstva mogu preraspodijeliti samo pod uvjetima i na način kako je to propisano odredbama tih zakona.
NN 88/2009 • Očito je, dakle, da je tako propisanim mehanizmom preraspodjele proračunskih sredstava zakonodavac htio postići nužnu fleksibilnost u izvršavanju proračuna do koje dolazi zbog promjenjivih okolnosti u kojima se državni proračun izvršava u odnosu na okolnosti koje su postojale u trenutku njegova donošenja.
NN 88/2009 • S druge, pak, strane to ne znači da se učinjenim preraspodjelama može mijenjati proračunom utvrđen rezultat (proračunski višak/manjak), niti se mogu uvoditi nove stavke.
NN 88/2009 • 6. U razmatranju navoda zahtjeva, Ustavni sud pošao je od odredbi članka 4. i članka 5. stavka 1. Ustava.
NN 88/2009 • Odredba članka 5. stavka 1. Ustava kojom je propisano da u Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom, a ostali propisi i s Ustavom i sa zakonom, temelj je za provedbu načela ustavnosti i zakonitosti, kao oblika ostvarenja vladavine prava, jedne od najviših vrednota ustavnog poretka Republike Hrvatske, propisanih člankom 3. Ustava. Načelo ustavnosti i zakonitosti, u formalnom i materijalnom smislu, znači da zakone i druge propise mora donijeti nadležno zakonodavno tijelo, odnosno nadležno tijelo ovlašteno za donošenje drugih propisa, prema propisanom postupku i u skladu sa sadržajem relevantnih ustavnih i/ili zakonskih normi.
NN 88/2009 • 7. Sud ističe da je načelo diobe vlasti iz članka 4. Ustava jedno od onih pravila za ustrojstvo državne vlasti koja su korisna utoliko ukoliko služe vladavini prava i brane je. Iako samo po sebi nema nezavisnu vrijednost, načelo diobe vlasti jedno je od elemenata vladavine prava, jer sprečava mogućnost koncentracije ovlaštenja i političke moći (samo) u jednom tijelu. Sud pri tom ističe da se odijeljenost triju vlasti ne treba tumačiti mehanički, jer su sve tri državne vlasti funkcionalno isprepletene i međusobno prožete mnoštvom najrazličitijih odnosa i međuutjecaja, s pretežitim ciljem uzajamnog nadzora.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 70/05, Broj 162/03,
Broj 23/08, Broj 48/92,
Broj 25/95, Broj 39/08
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE