PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se
informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost.
Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
NN 132/2005 • Svaka djelatnost ima određene specifičnosti i stoga različit omjer između fiksnih i varijabilnih troškova. Djelatnost opskrbe vodom karakterizira, kako je već prije navedeno u ovoj analizi, vrlo visok udjel fiksnih troškova. Stoga je razmatranje fiksnih troškova osnova za analizu troškova i na taj način određivanje cijene.
NN 132/2005 • Slika 3. Grafički prikaz funkcije troškova u slučaju visokog udjela fiksnih troškova u ukupnim troškovima
NN 132/2005 • Iz grafičkog prikaza funkcije troškova hipotetskog poduzetnika u sektoru opskrbe vodom (prikaz sa slike 3.) proizlazi da i pri vrlo visokim iznosima proizvodnje vode, udjel varijabilnih troškova u ukupnim troškovima ne bi bio značajan. Vidljiv je izuzetno blag nagib krivulje varijabilnih troškova.
NN 132/2005 • Slika 4. Grafički prikaz prosječnih ukupnih troškova kod prirodnog monopola
NN 132/2005 • Na slici 4. vidljivo je da zahvaljujući ekonomiji razmjera prosječni ukupni troškovi padaju s povećanjem količine proizvodnje.
NN 132/2005 • Unutar sustava određivanja cijene vode koji se bazira na troškovima, na tržištu na kojem postoji prirodni monopol, socijalno optimalna strategija određivanja cijena bila bi ona koja bi cijenu proizvoda postavila na razinu na kojoj bi bila jednaka marginalnim troškovima.
NN 132/2005 • Ukoliko bi se cijena vode odredila prema vrijednosti marginalnih troškova, tada ona ne bi bila dostatna da pokrije fiksne troškove poduzetnika. Jedan od načina da se taj nedostatak iz modela ispravi je određivanje cijene pomoću dvije komponente naknada (opisano pod točkom 8. ovog obrazloženja).
NN 132/2005 • Jedna komponenta je fiksna naknada, a druga je varijabilna naknada. Prva se određuje po formuli FT/N gdje N broj potrošača, a druga na razini marginalnog troška mt. Ovakav pristup određivanja cijene ostvario bi načelo punog pokrivanja troškova. Na području EU u sektoru djelatnosti opskrbe vodom temeljnu odrednicu predstavlja ranije spomenuta direktiva WFD. Ova direktiva u dijelu koji se odnosi na ekonomske aspekte ovom djelatnošću jasno naglašava načelo punog pokrivanja troškova. Sa stanovišta što sveobuhvatnijeg sagledavanja ove djelatnosti i ispravnog donošenja zaključaka u predmetnoj analizi ocjenjivanja zlouporabe vladajućeg položaja poduzetnika Ponikve d.o.o., Agencija je koristila sva dosadašnja saznanja, iskustva i praksu koja su u djelatnosti opskrbe vodom poznata u pravu i politici tržišnog natjecanja na području EU. Jednako tako se u ovoj analizi prikazuju ekonomska načela koji se u ovoj djelatnosti koriste na području EU te je s tim u svezi bitno načelo punog pokrivanja troškova kao dominantan ekonomski pristup u reguliranju i nadziranju djelatnosti opskrbe vodom od strane ekonomske struke.
NN 132/2005 • Slika 5. Prikaz komponenata troškova do punog pokrivanja troškova
NN 132/2005 • Izvor: Ekonomski instrumenti za upravljanje kvalitetom i količinom voda – u izvorniku na engl. jeziku: »Economic instruments for water quality and quantity management«, Centar za poslovno istraživanje energije i okoliša, 2003.; Obrada: Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE
NN 132/2005 • Operativni troškovi i troškovi održavanja vezani su uz svakodnevnu funkciju sustava opskrbe, kao što su primjerice trošak sirovine, trošak električne energije za rad sustava, plaće zaposlenika i dr. Trošak kapitala predstavljaju trošak amortizacije kao i trošak kamata vezanih uz velika investicijska ulaganja. Razliku do punih ekonomskih troškova vode predstavljaju oportunitetni troškovi i ekonomske eksternalije. Oportunitetne troškove predstavlja trošak nečinjenja ili nekorištenja nečega u druge svrhe. Oportunitetni trošak opskrbe stanovništvom otoka Krka bio bi primjerice trošak neopskrbe poljoprivrednog sektora na otoku Krku. Eksternalije u okolišu vezane su uz potrebu očuvanja javnog zdravlja i održavanje ekosustava.
NN 132/2005 • Spomenutom direktivom WFD koja predstavlja odrednicu djelovanja u području djelatnosti opskrbe vodom, u dijelu koji se odnosi na ekonomske aspekte djelatnosti upravljanja vodom, jasno je naglašeno načelo punog pokrivanja troškova opskrbe vodom. Stoga troškovna strana mora uključivati sve komponente iz gornjeg prikaza. Nadalje, ta načela određuju da onaj tko više troši vodu, mora snositi i veći iznos troškova. Ovo iz razloga što se većom potrošnjom povećavaju oportunitetni troškovi, ekonomske eksternalije i eksternalije u okolišu. Sukladno s navedenim, primjenjivani tarifni sustavi odnosno cijene usluga moraju biti u skladu s ovim načelima.
NN 132/2005 • Nakon analize troškova, Agencija je analizirala sustav određivanja tarifa usluga odnosno cjenike kojima se s jedne strane ostvaruju prihodi poduzetnika, a s druge strane određuju cijene korištenja usluga opskrbe vodom prema potrošačima.
NN 132/2005 • Određivanje tarifa odnosno cijene vode predstavlja osnovni element pomoću kojeg se usmjerava gospodarenje vodom, kontroliraju i usmjeravaju prihodi i pokrivaju troškovi.
NN 132/2005 • Tarifiranje predstavlja sustav procedura i elemenata koji čine ukupni račun ispostavljen potrošačima. Razlikuje se nekoliko tarifnih sustava u djelatnosti opskrbe vodom:
NN 132/2005 • a) Sustav sa stalnom naknadom (tzv. flat fee), odnosno sustav koji ne ovisi o količini potrošene vode već o drugim kriterijima i izračunima, primjerice o vrijednosti kuće, površini kuće i sl.
NN 132/2005 • b) Sustav s jedinstvenom volumetrijskom tarifom je sustav u kojem se naknada bazira na istom iznosu za svaku potrošenu jedinicu vode.
NN 132/2005 • c) Sustav koji se bazira na tarifama od dva dijela naknada je najčešće primjenjivan sustav obračuna naknade za potrošnju vode. Jedan dio naknade čini naknada koja se mjeri na bazi novčanog iznosa kroz jedinicu vremena. Drugi dio naknade predstavlja iznos koja se obično mjeri na bazi novčanog iznosa kroz jedinicu potrošene količine vode. Ovakav sustav tarifiranja obično uključuje pojedini element ili kombinaciju sljedećih elemenata:
NN 132/2005 • Naknade za priključenje mreži koja je unaprijed određena i koja se naplaćuje jednokratno prilikom priključenja na mrežu;
NN 132/2005 • Fiksne naknade koja je uobičajeno jedinstvenog iznosa za sve potrošače za određeno vremensko razdoblje ili koja se određuje putem određenih parametara poput veličine vodomjera, vrijednosti kuće i dr. Iznos fiksne naknade uobičajeno uključuje pokriće troškova za izdavanje računa, održavanje vodomjera, očitavanje potrošnje, troškove amortizacije sustava, itd;
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR:
Broj 31/05, Broj 58/02,
Broj 112/06, Broj 1/06,
Broj 142/06, Broj 86/08
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE