PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2009-12-143-3515 NN 143/2009

• Ustavni sud primjećuje da bi se razmatrani problem vezan uz »različite životne odnose« poreznih obveznika, prethodno opisane, s aspekta načela porezne jednakosti i pravednosti mogao sagledavati u drugom svjetlu kad bi riječ bila o sistemskom zakonu koji uređuje redovit porez neodređenog trajanja.


Stranica 2009-12-143-3515 NN 143/2009

• Ustavni je sud zatražio očitovanje Vlade Republike Hrvatske i o tom prigovoru. Vlada Republike Hrvatske odgovorila je sljedeće:


Stranica 2009-12-143-3515 NN 143/2009

• »Slijedeći temeljna načela oporezivanja dohotka propisana Zakonom o porezu na dohodak razvidno jest da su i tim Zakonom, u skladu sa svjetskom i europskom praksom, propisani različiti izvori dohotka koji se oporezuju na različite načine, primjenom različitih poreznih stopa. Obzirom da se radi o temeljnim načelima oporezivanja dohotka prema svojim izvorima (primici od nesamostalnog rada, samostalne djelatnosti, imovine i imovinskih prava, kapitala, osiguranja i drugog dohotka), tako i ovaj Zakon poštuje ta načela na način da se poseban porez plaća prema pojedinom izvoru primitka.«


Stranica 2009-12-143-3515 NN 143/2009

• Ustavni sud u ovom pitanju mora ostati suzdržan s obzirom na podijeljene uloge i odgovornosti zakonodavca i Ustavnog suda. Ustavni bi sud prešao dopuštene granice svoje nadležnosti kad bi se upustio u ispitivanje opravdanosti, svrsishodnosti i racionalnosti mjerila koje je vodilo Vladu Republike Hrvatske u predlaganju, odnosno Hrvatski sabor u prihvaćanju odluke da se posebnim porezom optereti svaki primitak iz članka 4. ZoPPPM-a zasebno, ali ne i njihov zbroj ostvaren u jednom mjesecu.


Internet NN 143/2009
• Zahtjev za suzdržanošću Ustavnog suda u ovom je pitanju osobito naglašen zbog izvjesne činjenice da bi i prihvaćanje drugog rješenja (oporezivanje ukupnog mjesečnog primitka ostvarenog iz različitih izvora koji se oporezuju po različitim poreznim stopama) moglo biti osporavano pred Ustavnim sudom s aspekta članka 51. Ustava isticanjem jednakovrijednih argumenata koji su u ovom ustavnosudskom postupku izneseni protiv prihvaćenog rješenja (to jest, oporezivanja svakog primitka prema pojedinom njegovu izvoru zasebno). To je dostatan znak da je riječ o pitanju koje ulazi u područje slobodne procjene zakonodavne vlasti u vođenju porezne politike.

Internet stranice NN 143/2009
• Stoga se Ustavni sud ograničava na utvrđenje da je poseban porez izvanredan porezni oblik s obilježjima analitičkog (cedularnog, parcijalnog) sustava oporezivanja pojedinog ostvarenog primitka. Odabir tog sustava unutar je područja slobodnog odlučivanja zakonodavca.

Internet stranice NN 143/2009 • 15.6. Pojedini predlagatelji osporavaju suglasnost ZoPPPM-a s člankom 51. stavkom 1. Ustava i zbog toga što primjenjuje tzv. metodu globalne progresije. To znači da se pri prijelazu iz jednog u drugi razred propisane porezne stope od 2% i 4% primjenjuju na cjelokupnu poreznu osnovicu, a ne samo na njezin povećani iznos.
Internet stranice NN 143/2009 • Navedeni se prigovor može ilustrirati na sljedećem primjeru: osoba čija primanja prije oporezivanja iznose 3.001,00 kunu dužna je – samo zbog toga što joj je osnovica veća za 1,00 kunu od iznosa na koji se ne plaća poseban porez – platiti poseban porez po stopi od 2%. Nakon plaćenog poreza, koji iznosi 60,20 kuna, preostat će joj iznos od 2.940,80 kuna.
Internet stranice NN 143/2009 • Drugim riječima, primjena metode globalne progresije dovodi do toga da osobi, čija su primanja prije oporezivanja bila viša, ostaju poslije oporezivanja primanja koja su ispod granice onih na koja se uopće plaća poseban porez. Time, prema tvrdnjama predlagatelja, ZoPPPM ne vodi računa o usklađenosti poreznih opterećenja s gospodarskom snagom poreznih obveznika. Više predlagatelja nudi drugačija rješenja tog problema, od kojih se najčešće ističe da je zakonodavac trebao obračunati porezne stope samo od dijela osnovice koji prelazi njezin određeni dio.
Internet stranice NN 143/2009 • Ustavni sud ocjenjuje da u ovom pitanju nije poštovano porezno načelo prema kojem iznos dužnog poreza ne smije biti veći od iznosa povećanja porezne osnovice koji je doveo do oporezivanja. Ustav, međutim, ne traži izrijekom poštovanje tog poreznog načela, pa njegova neprimjena u ZoPPPM-u sama po sebi ne može biti razlogom njegove nesuglasnosti s Ustavom.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 143/2009 • Ipak, u svjetlu ustavnog načela porezne jednakosti i pravednosti, Ustavni sud dužan je utvrditi da je skupina poreznih obveznika – primanja kojih pripadaju u granično područje prijelaza iz »nultog« u prvi, odnosno iz prvog u drugi platni razred – nejednako opterećena u odnosu na ostale porezne obveznike čiji iznos dužnog poreza nije veći od iznosa povećanja porezne osnovice koji je doveo do oporezivanja.
Informacije NN 143/2009 • S druge strane, iznos minimalne plaće sačuvan je i kad je riječ o toj skupini poreznih obveznika. Ustavni sud stoga ocjenjuje da se, unatoč neuvažavanju navedenog poreznog načela koje dovodi do nejednakog opterećenja jedne skupine poreznih obveznika (onih čija primanja ulaze u granično područje na prijelazu platnih razreda), ipak ne može izvesti zaključak da je riječ o njihovu prekomjernom opterećenju zbog kojega bi ZoPPPM generalno morao biti ocijenjen nesuglasnim s Ustavom. Tome pridonosi i činjenica da je riječ o manjim skupinama adresata ZoPPPM-a, pri čemu i onoj skupini adresata čija primanja pripadaju u najuže granično područje prijelaza iz »nulte« u prvi platni razred (3.001,00 kuna), nakon plaćanja posebnog poreza, ostaju primanja u iznosu od 2.940,80 kuna, dakle primanja iznad 2.814,00 kuna koliko iznosi visina zakonom zajamčene minimalne plaće.
Poslovne stranice NN 143/2009 • Postojanje eventualnog prekomjernog poreznog opterećenja navedenih adresata ZoPPPM-a u pojedinim konkretnim slučajevima Ustavni sud ne isključuje, ali se ta prekomjernost može ispitati samo u svjetlu osobitih okolnosti svakog konkretnog slučaja. U tim bi se postupcima zaštite pojedinačnih ljudskih prava onda primjenjivala i mjerila koja je s aspekta zaštite ljudskih prava ustanovio Europski sud u svojoj praksi, vezujući ih uz članak 3. Konvencije (v. točku 14.2.d. obrazloženja ove odluke i rješenja). Riječ je o prvom dijelu rečenice članka 23. stavka 1. hrvatskog Ustava.
Pregledi NN 143/2009 • 16. Zaključno, Ustavni sud podsjeća da potpunu razmjernost, jednakost i pravednost nije moguće postići ni u jednom poreznom propisu. Primjerice, prema članku 8. Zakona o porezu na dohodak, koji zakon ima sistemski karakter, porezni obveznici plaćaju porez na dohodak po različitim stopama (stavak 1.), a porez na dohodak uvećava se za prirez poreza na dohodak koji uvedu jedinice lokalne samouprave (stavak 2.). Stvarno, međutim, neke jedinice lokalne samouprave nemaju taj prirez, a u drugima je njegova visina značajno različita, pa ukupna porezna obveza nedvojbeno ne udovoljava zahtjevu apsolutne porezne jednakosti adresata tog poreza, sagledava li se problem na nacionalnoj razini.
Besplatno NN 143/2009 • Sukladno navedenom, Ustavni sud ocjenjuje da posebno značenje koje ZoPPPM ima za stabilnost javnih rashoda Republike Hrvatske trenutno ima prednost pred zahtjevima za ostvarenjem apsolutne jednakosti i pravednosti u ubiranju posebnog poreza. Privremeno ubiranje posebnog poreza zasnovano je na kvalificiranom javnom interesu, pa pojedine razlike koje ZoPPPM stvara među svojim adresatima, iako podložne kritici, ne dosižu stupanj zbog kojeg bi se taj Zakon u ovom trenutku mogao proglasiti nesuglasnim s Ustavom.
Glasnik NN 143/2009 • Slijedi da poseban porez uveden ZoPPPM-om može u postojećem obliku biti privremeno zadržan u pravnom poretku Republike Hrvatske. Krajnja vremenska granica do koje je dopušteno važenje ZoPPPM-a, a time i ubiranje posebnog poreza (31. prosinca 2010.) razumno je postavljena, a Vlada Republike Hrvatske i unutar tog razdoblja ima obvezu pratiti i stalno ispitivati daljnje postojanje nužne potrebe za njegovom opstojnošću radi njegova eventualnog modificiranja ili ranijeg ukidanja.
Propis NN 143/2009 • 17. U ovom se dijelu obrazloženja odluke i rješenja Ustavni sud očituje o ostalim prigovorima podnositelja zahtjeva, odnosno o prigovorima predlagatelja navedenima u točki 7) podtočkama c) do f).
Propis NN 143/2009 • 17.1. Podnositelj zahtjeva i određeni broj predlagatelja smatraju da ZoPPPM ne poštuje Ustavom zajamčene poduzetničke i tržišne slobode, jer se poduzetnicima, isplatiteljima plaća, oduzima pravo da samostalno uređuju plaće. Većina se pri tome poziva na Zakon o trgovačkim društvima (»Narodne novine«, broj 111/93., 34/99., 52/00., 118/03., 107/07. i 146/08.) i statute društava.
Propis NN 143/2009 • Poduzetnička i tržišna sloboda temelj su gospodarskog ustroja Republike Hrvatske.
Propis NN 143/2009 • Država osigurava svim poduzetnicima jednak pravni položaj na tržištu. Zabranjena je zlouporaba monopolskog položaja određenog zakonom.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 80/02, Broj 22/96, Broj 36/01, Broj 162/03, Broj 2/09, Broj 26/09


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled