PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2007-04-43-1470 NN 43/2007

• Ustavni sud takvo rješenje ocjenjuje suglasnim s Ustavom. Radi se o izboru zakonodavne politike pri uređenju sustava mirovinskog osiguranja koju Ustavni sud uvažava, jer nije protivna nijednoj ustavnoj vrednoti ili zaštićenom ustavnom dobru. Moguće drugačije uređivanje zakonskih pretpostavki za stjecanje prava na obiteljsku mirovinu nije ustavnopravno relevantno za ocjenu suglasnosti s Ustavom osporenog članka 21. stavka 1. točke 1. ZOMO-a, jer postojanje alternativnih rješenja samo po sebi ne znači da je osporavano zakonsko rješenje s njim u nesuglasnosti (v. točku 17. obrazloženja ove odluke).


Stranica 2007-04-43-1470 NN 43/2007

• Polazeći od prethodnih utvrđenja, navode predlagateljice Ustavni sud ne smatra osnovanim razlogom za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom članka 21. stavka 1. točke 1. ZOMO-a.


Stranica 2007-04-43-1470 NN 43/2007

• 20. S druge strane, predlagateljica Ana Merkaš smatra da je članak 21. stavak 1. točka 1. ZOMO-a nesuglasan s Ustavom jer ona, kao nevjenčana supruga umrlog osiguranika, nema pravo na obiteljsku mirovinu. Radi se, dakle, o pitanju jednakosti u pravnom položaju izvanbračnih udovica/udovaca u odnosu na položaj bračnih udovica/udovaca pri ostvarivanju prava na obiteljsku mirovinu nakon smrti izvanbračnog supruga.


Stranica 2007-04-43-1470 NN 43/2007

• Ustavni sud primjećuje da ZOMO priznaje pravo na obiteljsku mirovinu, primjerice, i razvedenim bračnim drugovima (ako im je sudskom odlukom dosuđeno pravo na uzdržavanje), ali ne i udovicama/udovcima koji su s umrlim osiguranicima živjeli u izvanbračnoj zajednici (pa ni onda kad im je sudskom odlukom dosuđeno pravo na uzdržavanje).


Internet NN 43/2007
• Brak i pravni odnosi u braku, izvanbračnoj zajednici i obitelji uređuju se zakonom.

Internet stranice NN 43/2007
• U Republici Hrvatskoj obitelj je pod osobitom zaštitom države, pa predstavlja zaštićeno ustavno dobro. S druge strane, brak i izvanbračna zajednica su Ustavom priznate zajednice. U odnosu na obitelj, Ustav ne čini razlike između bračne i izvanbračne zajednice. Obje vrste zajednica Ustavom su priznate i obje vrste uređuju se zakonom.

Internet stranice NN 43/2007 • Iz navedenog slijedi da nepriznavanje prava na obiteljsku mirovinu udovicama, odnosno udovcima koji su s umrlim osiguranikom živjeli u izvanbračnoj zajednici, dovodi do nejednakosti među dvjema Ustavom priznatim zajednicama obitelji, što je protivno jednakosti kao najvišoj vrednoti ustavnog poretka Republike Hrvatske, propisanoj u članku 3. Ustava.
Internet stranice NN 43/2007 • Sukladno navedenom, polazeći od članka 61. Ustava koji priznaje dvije zajednice obitelji, a uvažavajući pravnu narav i svrhu obiteljske mirovine u sustavu mirovinskog osiguranja, koja se temelji na obvezi osiguranika da uzdržava članove svoje obitelji (v. prvi odjeljak točke 19.1. obrazloženja ove odluke), Ustavni sud utvrđuje da bi ZOMO-om trebale biti uređene i pretpostavke za priznavanje prava na obiteljsku mirovinu ne samo bračnim udovicama, odnosno udovcima, već i izvanbračnim udovicama, odnosno udovcima.
Internet stranice NN 43/2007 • Stoga će Ustavni sud, sukladno ovlasti iz članka 128. alineje 5. Ustava i članka 104. Ustavnog zakona, izvijestiti Hrvatski sabor o toj uočenoj pojavi neustavnosti, odnosno o potrebi odgovarajuće dopune ZOMO-a, kako bi se zakonom priznalo i pravo izvanbračnih drugova na obiteljsku mirovinu u sustavu mirovinskog osiguranja uređenog ZOMO-om.
Internet stranice NN 43/2007 • Ustavni sud se, naime, u ovom slučaju ne može poslužiti ovlašću iz članka 130. stavka 1. Ustava i članka 55. stavka 1. Ustavnog zakona, jer bi ukidanjem članka 21. stavka 1. točke 1. ZOMO-a neosnovano ukinuo pravo na obiteljsku mirovinu i bračnoj udovici/udovcu (iz članka 62. ZOMO-a, naime, razvidno je da se udovicom/udovcem u smislu osporenog članka 21. stavka 1. točke 1. ZOMO-a smatraju samo bračni drugovi), čime se ne bi postigla svrha zbog koje je predlagateljica Ustavnom sudu podnijela prijedlog za ocjenu suglasnosti s Ustavom članka 21. stavka 1. točke 1. ZOMO-a.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 43/2007 • Osim toga, ta se svrha ne bi postigla ukidanjem članka 21. stavka 1. točke 1. ZOMO-a ni zbog toga što se on temelji na zakonskoj postavci da su bračni drugovi dužni međusobno uzdržavati jedan drugoga i svoju djecu (v. točku 19.1. obrazloženja ovog rješenja). Nasuprot tome, postojanje izvanbračne zajednice, kao pretpostavke za priznavanje prava na obiteljsku mirovinu, moralo bi se po naravi stvari dokazivati u posebnom postupku, što zahtijeva dopunu ZOMO-a, a ne ukidanje postojećeg zakonskog rješenja.
Informacije NN 43/2007 • 21. Na temelju članka 43. stavka 1. Ustavnog zakona, riješeno je kao u točki I. izreke rješenja.
Poslovne stranice NN 43/2007 • 22. U svom prijedlogu Slavko Brođanac zatražio je pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i članaka 178., 179. i 182. ZOMO-a (U-I-3137/2004).
Pregledi NN 43/2007 • Predlagatelj navodi sljedeće: »Članak 178., 179. i 182. Zakona, – stoje isti razlozi kao i kod prethodnih članova«. Drugim riječima, predlagatelj navedene zakonske odredbe smatra nesuglasnim s ustavnim jamstvima zabrane diskriminacije po spolu i jednakosti svih pred zakonom, zajamčenima člankom 14. Ustava, te ravnopravnosti spolova, najvišom vrednotom ustavnog poretka propisanom u članku 3. Ustava.
Besplatno NN 43/2007 • Sukladno tome, u ovom ustavnosudskom postupku Ustavni sud ocjenjuje ustavnost članaka 178., 179. i 182. ZOMO-a samo s aspekta rodne jednakosti zajamčene Ustavom.
Glasnik NN 43/2007 • 23. Prema članku 30. stavku 1. i članku 31. ZOMO-a, pravo na starosnu mirovinu stječe osiguranik kada navrši 65 godina života (muškarac), odnosno 60 godina života (žena) i najmanje 15 godina mirovinskog staža, a pravo na prijevremenu starosnu mirovinu stječe osiguranik kad navrši 60 godina života i 35 godina mirovinskog staža (muškarac), odnosno 55 godina života i 30 godina mirovinskog staža (žena).
Propis NN 43/2007 • Prijelaznim odredbama članaka 178., 179. i 182. ZOMO-a predviđene su, međutim, iznimke od prethodno navedenih pravila. Njima je propisano prijelazno razdoblje od devet (9) godina (to jest, od 1999. do kraja 2007.), u kojem se pravo na starosnu i prijevremenu starosnu mirovinu može steći pod sljedećim zakonom propisanim pretpostavkama:
Propis NN 43/2007 • Iznimno od odredbe članka 30. ovoga Zakona, pravo na starosnu mirovinu stječe osiguranik kada navrši:
Propis NN 43/2007 • 1) u 1999. godini – 60 godina i 6 mjeseci života (muškarac), odnosno 55 godina i 6 mjeseci života (žena) i 19 godina i 6 mjeseci mirovinskog staža,
Propis NN 43/2007 • 2) u 2000. godini – 61 godinu života (muškarac), odnosno 56 godina života (žena) i 19 godina mirovinskog staža,
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 15/05, Broj 98/04, Broj 139/09, Broj 19/90, Broj 122/07, Broj 156/03


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled