PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2009-12-154-3810 NN 154/2009

• Uvidom u zaprimljenu presliku Sporazuma, Agencija je utvrdila kako je Sporazum sklopljen u Rijeci 25. listopada 2007. Potpisi na toj ispravi ovjereni su 6. studenoga 2007. u Rijeci.


Stranica 2009-12-154-3810 NN 154/2009

• Iz uvida u tekst članka 1. Sporazuma proizlazi kako su potpisnici Sporazuma suglasno utvrdili jedinstvene cijene svojih usluga za područje Grada Rijeke i općine Matulji. Pritom se pozivaju na odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama i Pravilnika o minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata u autoškoli ističući ih kao temelj za utvrđivanje cijene usluge osposobljavanja kandidata za vozače u autoškolama potpisnicima Sporazuma. Međutim, propustile su uzeti u obzir odgovarajuće odredbe Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja i odgovarajućih akata, iako je riječ o kogentnim propisima. Pritom ugovaraju nastavak izvršavanja toga Sporazuma i u slučaju prestanka važenja Pravilnika o minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata u autoškoli, uz primjenu novih važećih pravila.


Stranica 2009-12-154-3810 NN 154/2009

• Uvidom u tekst Sporazuma utvrđeno je da su ugovorne strane utvrdile minimalnu cijenu osposobljavanja kandidata za vozača za B kategoriju vozila. Pritom su utvrdile višu minimalnu cijenu nastavnog sata iz Prometnih propisa i sigurnosnih pravila te Upravljanja vozilom od cijene propisane Pravilnikom o jedinstvenim minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata u autoškoli. Ugovorne strane su utvrdile i visinu nastavnog sata za A, A 1 i M kategoriju vozila. I u tom su slučaju utvrdile višu minimalnu cijenu nastavnog sata od one koju propisuje Pravilnik o minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata u autoškoli. Nadalje, strane predmetnog Sporazuma utvrdile su i visinu osposobljavanja kandidata za vozače B kategorije vozila za slučaj obročnog plaćanja. Tako su u članku 2. Sporazuma suglasno utvrdile da ukupna cijena usluge osposobljavanja kandidata za vozača za B kategorije (koja se sastoji od 30 sati predmeta Prometni propisi i sigurnosna pravila i 35 sati predmeta Upravljanje vozilom), na području grada Rijeke iznosi minimalno 5.825,50 kuna (PDV uključen).Taj je iznos utvrđen tako da je cijena nastavnog sata iz Prometnih propisa i sigurnosnih pravila (teorije), utvrđena u minimalnom iznosu od 25,00 kuna po satu a cijena iz predmeta Upravljanje vozilom u minimalnom iznosu od 115,00 kuna po satu (uvećano za PDV).


Stranica 2009-12-154-3810 NN 154/2009

• Ugovorne su strane dogovorile i neke druge elemente poslovanja. Tako je u članku 3. Sporazuma utvrđeno da cijenu obuke od 5,825,50 kuna kandidati mogu uplatiti jednokratno najkasnije do dana početka osposobljavanja. Ako je uplaćuju obročno, to mora biti najkasnije do isteka 3 mjeseca od početka osposobljavanja. Ako je rok otplate duži, to može biti najdulje 12 mjeseci, ali su tada sve autoškole dužne na osnovnu cijenu zaračunati zaštitnu kamatu od 8 posto. Tako uvećana cijena osposobljavanja za B kategoriju na smije biti manja od 6.291,54 kuna.


Internet NN 154/2009
• Člankom 4. Sporazuma utvrđuje se način na koji se izračunavaju jedinstvene cijene za A 1 i A kategoriju (nastavni sat iz upravljanja vozilom uvećava se za 35% u odnosu na B kategoriju te iznosi minimalno 155,25 kuna uvećano za PDV) i za M kategoriju (nastavni sat iz upravljanja vozilom uvećava se za 25%, u odnosu na B kategoriju, pa iznosi minimalno 143,75 kuna uvećano za PDV).

Internet stranice NN 154/2009
• Kako bi odvratile sudionike Sporazuma od njegovog kršenja, ugovorne su strane predvidjele instrumente osiguranja u obliku ugovorne kazne za prekršitelja što je vidljivo iz članka 6. Sporazuma. Tim je člankom predviđeno da će sve potpisnice u svrhu dodatnog osiguranja poštivanja odredaba predati bjanko zadužnicu na iznos od 40.000,00 kuna ovjerenu po javnom bilježniku. Izvorni primjerak Sporazuma i bjanko ovjerene zadužnice bit će predani Komisiji od pet članova koje će izabrati predstavnici autoškola. Komisija će Sporazum i zadužnice predati na čuvanje i brigu odvjetnici J. V. iz Rijeke. U slučaju da pojedina autoškola svojim samovoljnim postupanjem prekrši obveze iz Sporazuma, deponirana zadužnica će se aktivirati i naplatiti u korist ostalih potpisnica.

Internet stranice NN 154/2009 • Sporazum sadrži i druge odredbe čija je svrha otežati istupanje iz njega. Tako su ugovorne strane člankom 7. i člankom 8. utvrdile otkazni rok u trajanju od 90 dana, uz navođenje opravdanih razloga. Ugovorne strane, izuzev prestanka rada poduzetnika, nisu utvrdile druge opravdane razloge za istupanje iz Sporazuma već su tumačenje pojma opravdani razlozi povjerile spomenutom odvjetničkom uredu iz Rijeke (u slučaju dvojbe Komisija će zatražiti mišljenje još jednog odvjetničkog ureda iz Rijeke). U slučaju da autoškola ne postupi na opisani način, odgovara za štetu ostalim potpisnicama, koje će aktivirati deponiranu bjanko zadužnicu.
Internet stranice NN 154/2009 • Ugovorne strane su člankom 9. Sporazuma kao trenutak njegovog stupanja na snagu ugovorile 1. studenoga 2007. Istim su člankom ugovorile da se sporazum sklapa na neodređeno vrijeme, odnosno dok ga autoškole potpisnice ovog Sporazuma suglasno ne opozovu.
Internet stranice NN 154/2009 • Člankom 10. Sporazuma njegove potpisnice su nadzor nad njegovim izvršavanjem povjerile naprijed spomenutoj Komisiji. Komisija ima široke ovlasti, primjerice mjesečno u jednoj od autoškola provjeriti pridržava li se ta potpisnica Sporazuma, izvanredni uvid u dokumentaciju potpisnica što uključuje i uvid u matičnu knjigu, ugovore s kandidatima, i uvid u uplate kandidata. Ako to odbiju, aktivirat će se zadužnica.
Internet stranice NN 154/2009 • Iz opisanog se može zaključiti da je predmetni Sporazum predstavlja tešku povredu Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja, budući da sadrži sve elemente kartelnog sporazuma.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 154/2009 • Pod kartelnim sporazumom, u pravu tržišnog natjecanja, podrazumijeva se izričiti ili prešutni sporazum između dva ili više poduzetnika, izravnih tržišnih takmaca čiji je cilj potpuno isključivanje tržišnog natjecanja između sudionika sporazuma s ciljem da se povećanjem cijena ostvari dodatni, značajno povećani profit. U svakom slučaju, kartelni sporazum rezultira nepostojanjem ili smanjenom razinom osobnog izbora i dobrobiti za potrošače.
Informacije NN 154/2009 • Cilj predmetnog Sporazuma je dogovor o cijenama osposobljavanja kandidata za vozače A, A 1, B i M kategorije vozila. Ekonomska svrha toga sporazuma je potpuno ukidanje tržišnog natjecanja između izravnih konkurenata na mjerodavnom tržištu usluga osposobljavanja kandidata za vozača za A, A 1, B i M kategorije vozila na području Grada Rijeke i Općine Matulji te kao takav predstavlja teško ograničenje tržišnog natjecanja.
Poslovne stranice NN 154/2009 • U provedenom postupku utvrđeno je kako je riječ o horizontalnom sporazumu. Naime, riječ je o sporazumu o jedinstvenim cijenama usluga, sklopljenom između izravnih konkurenata, dakle između poduzetnika koji djeluju na istom mjerodavnom tržištu.
Pregledi NN 154/2009 • Na predmetni Sporazum ne mogu se primijeniti odredbe članka 10. u svezi s člankom 11. ZZTN. Naime, člankom 10. ZZTN propisano je da se za određene vrste sporazuma koji sadrže određena ograničenja tržišnog natjecanja, ali pritom pridonose unaprjeđenju proizvodnje ili distribucije robe i/ili usluga, promicanju tehnološkog ili gospodarskog razvoja, te stoga potrošačima pružaju razmjernu korist, propisuju uvjeti za pojedinačna ili skupna izuzeća tih sporazuma od opće zabrane sklapanja ograničavajućih sporazuma propisane tim zakonom. Međutim, takvom se vrstom sporazuma ni u kojem slučaju poduzetnicima ne mogu nametati ograničenja koja nisu neophodna za postizanje gore navedenih ciljeva, te poduzetnicima omogućiti isključivanje znatnog dijela konkurencije s tržišta, za robe i/ili usluge koje su predmet sporazuma. Ti uvjeti moraju biti ispunjeni kumulativno.
Besplatno NN 154/2009 • Uvjeti za skupno izuzeće pobliže su utvrđeni Uredbom o horizontalnim sporazumima. Iako se navedena Uredba o horizontalnim sporazumima primjenjuje naročito na sporazume o istraživanju i razvoju i sporazume o specijalizaciji, njene se odredbe na odgovarajući način primjenjuju i na druge vrste horizontalnih sporazuma.
Glasnik NN 154/2009 • Prema članku 2. točka c) Uredbe o horizontalnim sporazumima, sporazumom se smatra ugovor, pojedina odredba ugovora, izričiti ili prešutni dogovor, usklađeno djelovanje, te odluke udruženja poduzetnika.
Propis NN 154/2009 • Prema članku 3. Uredbe o horizontalnim sporazumima, horizontalnim se sporazumima smatraju sporazumi sklopljeni između dvaju ili više neovisnih poduzetnika koji u svrhu tog sporazuma djeluju na istoj razini proizvodnje odnosno distribucije.
Propis NN 154/2009 • Člankom 11. stavkom 1. točka d) i članka 12. stavka 1. točke a) Uredbe o horizontalnim sporazumima, dogovor o cijenama je utvrđen kao teško ograničenje tržišnog natjecanja. Na sporazume poduzetnika koji sadrže takvo teško ograničenje tržišnog natjecanja ne mogu se ni u kojem slučaju primijeniti odredbe o skupnom izuzeću. Kako predmetni Sporazum jest upravo sporazum o cijenama ugovornih proizvoda trećima, dakle sadrži teško ograničenje tržišnog natjecanja, taj Sporazum ne ispunjava uvjete za skupno izuzeće u smislu članka 10. ZZTN.
Propis NN 154/2009 • Iz istog se razloga na predmetni sporazum ne mogu se primijeniti niti odredbe Uredbe o sporazumima male vrijednosti. Naime člankom 6. stavkom 1. Uredbe o sporazumima male vrijednosti propisano je kako se sporazumi, koji unatoč neznatnom tržišnom udjelu sudionika sporazuma i njihovih povezanih poduzetnika sadrže odredbe koje se smatraju teškim ograničenjima tržišnog natjecanja, ne smatraju sporazumima male vrijednosti. Članak 7. stavak 1. točka a) iste Uredbe propisuje kao teško ograničenje tržišnog natjecanja, u sporazumima male vrijednosti sklopljenim između stvarnih ili potencijalnih tržišnih takmaca ona ograničenja koja izravno ili neizravno, samostalno ili zajedno sa ostalim čimbenicima pod kontrolom ugovornih strana imaju za cilj utvrđivanje cijena kod prodaje proizvoda trećim stranama.
Propis NN 154/2009 • Slijedom navedenoga, budući da predmetni Sporazum sadrži sporazum o cijenama, dakle teško ograničenje tržišnog natjecanja, sklapanje takvih sporazuma je apsolutno zabranjeno, neovisno o tome imaju li sudionici takvog sporazuma neznatne tržišne udjele, odnosno neznatnu tržišnu snagu. Stoga Agencija u postupku nije trebala utvrđivati tržišne udjele pojedinih sudionika sporazuma.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 103/97, Broj 116/03, Broj 148/08, Broj 42/08, Broj 1/92, Broj 10/01


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled