PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica 2004-08-111-2130 NN 111/2004

• Međutim, provedba ove koncentracije imat će učinke i na tržišno natjecanje na još nekim tržištima. Riječ je o dva susjedna tržišta, odnosno tržišta usko povezana s tržištem naklade općeinformativnog tiska. To su tržište distribucije tiska i tržište oglašavanja u tisku. Slijedom toga valjalo je utvrditi više mjerodavnih tržišta, koje je Agencija u konkretnom slučaju utvrdila na sljedeći način:


Stranica NN 111/2004

• S obzirom da su u proizvodnom smislu utvrđena, u stvari, tri mjerodavna tržišta (koja u zemljopisnom smislu imaju dimenzije Republike Hrvatske), te s obzirom na činjenicu da se na neka od utvrđenih tržišta primjenjuju posebni propisi, Agencija je posebno utvrđivala i analizirala strukturu svakog od navedenih tržišta.


Stranica NN 111/2004

• Kao što je već gore spomenuto, ZoM, kao posebni propis, posredno sadrži neke izričite odredbe o načinu utvrđivanju mjerodavnog tržišta naklade općeinformativnih dnevnika. Slijedom toga, članak 37. stavak 1. ZoM posredno utvrđuje kriterij za utvrđivanje tržišnih udjela sudionika koncentracije poduzetnika koji djeluju na tom mjerodavnom tržištu. Naime, budući da se odredbom citiranog članka propisuje da je nedopuštena svaka koncentracija poduzetnika na tržištu naklade općeinformativnih dnevnika kojom bi tržišni udjel sudionika konkretne koncentracije poduzetnika nakon njene provedbe prelazio 40 posto ukupno prodane naklade općeinformativnih dnevnika u Republici Hrvatskoj, proizlazi da se tržišni udjeli na tom tržištu izračunavaju isključivo prema kriteriju broja primjeraka prodanih na području Republike Hrvatske, bez obzira na sjedište nakladnika. To znači da se u strukturu tržišnih udjela mora uključiti i tržišni udjel stranih općeinformativnih dnevnika prodanih u Republici Hrvatskoj.


Stranica NN 111/2004

• Tijekom postupka Agencija je pribavila podatke o broju prodanih primjeraka općeinformativnih dnevnika na području Republike Hrvatske u 2003. godini, dakle u godini koja prethodi godini u kojoj se koncentracija namjerava provesti.


Internet NN 111/2004
• Stoga je Agencija za izradu analize strukture, odnosno tržišnih udjela na ovom tržištu, pribavila podatke iz nekoliko izvora. To su, prije svega, podaci koje je dostavio podnositelj prijave, uključujući i podatke analitičko-istraživačke agencije MediaNet d.o.o., specijalizirane za tržište medija na koje se podnositelj prijave poziva, zatim podaci koje je Agencija pribavila izravno od svih nakladnika koji djeluju na mjerodavnom tržištu, te podaci distributera koji distribuiraju općeinformativne dnevnike na području Republike Hrvatske. Uspoređujući podatke iz navedenih izvora, Agencija je kao najkonzistentnije izabrala podatke koje je pribavila izravno od samih nakladnika općeinformativnih dnevnika. Naime, podaci prikupljeni od distributera nisu mogli biti uzeti kao relevantni budući da nisu usporedivi. Naime, u pojedinim je slučajevima dolazilo do velikih odstupanja u podacima pribavljenim od distributera u odnosu na podatke pribavljene od nakladnika. Razlog takvim diskrepancama su različiti načini distribucije novina (prodaja na kioscima i u drugim čvrstim objektima, prodaja putem pretplate, prodaja u kolportaži), zbog čega je u nekim slučajevima dolazilo do preklapanja podataka o prodaji pojedinih novina koje distribuiraju različiti distributeri, ili u podatke distributera nisu bili uključeni podaci o broju primjeraka prodanih u kolportaži, odnosno putem pretplate.

Internet stranice NN 111/2004
• Osim toga, lokalne novine se u pravilu ne distribuiraju klasičnim kanalima distribucije, već putem pretplate koju sami organiziraju (npr. »Osječki dom«). Dakle, te se novine distribuiraju, u potpunosti ili u značajnom broju primjeraka, neovisno o poduzetnicima specijaliziranim za djelatnost distribucije tiska.

Internet stranice NN 111/2004 • Tablica 1: Struktura tržišta općeinformativnih dnevnika prema broju primjeraka prodanih na području Republike Hrvatske (prema podacima nakladnika za 2003. godinu)
Internet stranice NN 111/2004 • La voce del popoloEdit Rijeka nov.-izd. ustanova, Rijekamanje od 5
Internet stranice NN 111/2004 • strani općeinform. dnevn.distrib. Tisak d.d., Distri-press d.o.o., Gen. Grafik d.o.o.manje od 5
Internet stranice NN 111/2004 • Agencija je u tablicu uključila i podatke o prodaji novina »Osječki dom«. Ovo iz razloga neusklađenosti hrvatskih standarda i kriterija za klasificiranje tiska s europskim. Naime, europski propisi, s obzirom na dinamiku izlaženja, razlikuju dvije vrste tiskovina: dnevni tisak (daily), koji uključuje novine koje izlaze svakodnevno, i tisak koji nije dnevni (non-daily).
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 111/2004 • »Osječki dom« je novina općeinformativnog sadržaja koja izlazi tri puta tjedno. Dakle, s obzirom na postojeću podjelu općeinformativnog tiska prema dinamici izlaženja koja posredno proizlazi iz članka 37. ZoM, to nije dnevnik, ali svakako nije niti tjednik. Na taj način »Osječki dom«, bez obzira na relativno veliku prodaju (distribuira se isključivo putem pretplate), ne bi mogao biti uključen niti u jednu kategoriju. Međutim, s obzirom da je po dinamici izlaženja i programskom sadržaju bliska općeinformativnim dnevnicima, tu je novinu valjalo uključiti u tržište općeinformativnih dnevnika.
Informacije NN 111/2004 • Tržište općeinformativnih dnevnika relativno je dobro strukturirano, kako po broju proizvoda (općeinformativnih dnevnika), broju tržišnih takmaca (nakladnika), tako i po strukturi tržišnih udjela i programskim sadržajima s obzirom na ciljane skupine čitatelja (lokalne novine, regionalne novine, nacionalne novine, međunarodne novine, novine namijenjene pojedinim nacionalnim skupinama, strani tisak i sl.). Na tom tržištu djeluju tri potpuno neovisna nakladnika koji izdaju tri općeinformativna dnevnika (»Večernji list«, »Jutarnji list« i »Slobodna Dalmacija«) među kojima postoji jako tržišno natjecanje. S obzirom na područje na kojem se prodaju, »Večernji list« i »Jutarnji list«, kao nacionalni dnevnici, natječu se na području cijele Republike Hrvatske. Na području Dalmacije, ta se dva dnevnika žestoko tržišno natječu ne samo međusobno, već i s regionalnim dnevnikom »Slobodnom Dalmacijom«.
Poslovne stranice NN 111/2004 • Agencija, naime, drži da je zbog boljeg razumijevanja ukupnog stanja tržišnog natjecanja na ovom tržištu, unatoč ograničenja u primjeni općih kriterija koji se primjenjuju u pravu tržišnog natjecanja, koja proizlaze iz članka 37. stavka 1. ZoM, u ovom r
Pregledi NN 111/2004 • Takva analiza hrvatskog tržišta općeinformativnih dnevnika zahtijeva ponajprije da se novine podijele prema kriteriju zemljopisne rasprostranjenosti prodaje, uzimajući pritom u obzir i njihov programski sadržaj i s tim povezane ciljane skupine čitatelja (potrošača) i njihove navike. U tom smislu bismo novine mogli podijeliti na lokalne novine (»Zadarski list«, »Karlovački list« i »Osječki dom«), regionalne novine (»Novi list«, »Slobodna Dalmacija«, »Glas Istre«i »Glas Slavonije«) i nacionalne novine (»Večernji list«, »Jutarnji list« i »Vjesnik«).
Besplatno NN 111/2004 • Provedena analiza pokazuje da najveće tržišne udjele imaju općeinformativne novine koje imaju značaj nacionalnih dnevnika. To su prije svega »Večernji list« i »Jutarnji list«, dok je tržišni udjel trećeg nacionalnog dnevnika, »Vjesnika«, znatno manji. Navedena tri nacionalna dnevnika zajedno drže tržišni udjel od 56,8 posto.
Glasnik NN 111/2004 • Međutim, valja imati na umu da se »Vjesnik« sadržajno i koncepcijski razlikuje od ostala dva nacionalna dnevnika, te bismo ga mogli svrstati u posebnu skupinu novina političkog profila. Stoga te novine imaju i bitno različit profil čitatelja, te bi ih, primjenom općih kriterija za utvrđivanje mjerodavnog tržišta u smislu članka 8. Uredbe o mjerodavnom tržištu, bilo vrlo teško smatrati supstitutom za ostala dva nacionalna dnevnika.
Propis NN 111/2004 • S obzirom na takvu situaciju Agencija nije izračunavala pokazatelje koncentriranosti tržišta, prije svega omjer koncentriranosti tržišta (concentration ratio; u daljnjem tekstu CR) i Herfindahl-Hirschmannov indeks (u daljnjem tekstu: HHI). Ovo iz razloga što takvi pokazatelji, kad se izračunavaju na temelju nedosljedno utvrđene strukture mjerodavnog tržišta (budući da su u nju nedosljedno uključeni poduzetnici koji se primjenom općih kriterija prava tržišnog natjecanja ne bi smatrali tržišnim takmacima), daju potpuno iskrivljenu sliku koncentriranosti tržišta.
Propis NN 111/2004 • Tržište distribucije tiska usko je povezano s tržištem naklade općeinformativnih dnevnika, te ju tom smislu susjedno tržište. Tržište distribucije silazno je tržište u odnosu na tržište naklade općeinformativnih dnevnika. Riječ je o specifičnom, osjetljivom tržištu. Naime, općeinformativni dnevnici poseban su proizvod čija je glavna značajka da moraju svakodnevno i pravovremeno, doći do potrošača (čitatelja). Novine koje pravovremeno ne dođu do čitatelja, imaju vrijednost starog papira. Zadaću pravovremene opskrbe potrošača obavljaju poduzetnici koji djeluju na tržištu distribucije tiska. Stoga su tržišta naklade i distribucije tiska usko i neraskidivo povezana susjedna tržišta.
Propis NN 111/2004 • Agencija je mjerodavno tržište distribucije tiska, sukladno odredbi članka 35. ZoM i članka 36. stavka 4. ZoM, utvrdila prema kriterijima iz općih propisa o tržišnom natjecanju, dakle sukladno odredbama ZZTN i Uredbe o koncentracijama.
Propis NN 111/2004 • Distribucija tiska obavlja se kroz veleprodaju i maloprodaju. Na tržištu distribucije tiska djeluju poduzetnici koji se bave isključivo veleprodajom i poduzetnici koji se uz veleprodaju bave i maloprodajom tiska.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 57/95, Broj 78/96, Broj 86/08, Broj 32/94, Broj 132/00, Broj 60/08


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled