PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Stranica HR2009-12-143-3515 NN 143/2009

• Radi osiguranja tog zahtjeva, Ustavni je sud na temelju članka 31. stavaka 4. i 5. Ustavnog zakona naložio Vladi Republike Hrvatske da u okviru svojih ustavnih ovlasti prati i stalno ispituje daljnje postojanje nužne potrebe za posebnim porezom, u obliku uvedenom ZoPPPM-om, u razdoblju do 31. prosinca 2010. (točka IV.a izreke ove odluke i rješenja), te predloži Hrvatskom saboru usklađivanje posebnog poreza ovisno o padu intenziteta gospodarske krize u Republici Hrvatskoj u razdoblju do 31. prosinca 2010., odnosno njegovo ukidanje i prije tog roka (točka IV.b izreke ove odluke i rješenja).


Stranica 2009-12-143-3515 NN 143/2009

• Budući da je istovrstan porez uveden i ZoPPPSD-om, ali za drugi krug poreznih obveznika, različit od onoga na koji se odnosi ZoPPPM, u slučaju da Vlada Republike Hrvatske predloži Hrvatskom saboru usklađivanje posebnog poreza ovisno o padu intenziteta gospodarske krize u Republici Hrvatskoj u razdoblju do 31. prosinca 2010., odnosno njegovo ukidanje i prije tog roka, nužno je osigurati poreznu jednakost poreznih obveznika obuhvaćenih ZoPPPSD-om s poreznim obveznicima obuhvaćenim ZoPPPM-om. Odluka o načinu na koji će ta jednakost biti ostvarena u nadležnosti je Vlade Republike Hrvatske, odnosno Hrvatskog sabora. S ustavnog je aspekta relevantno samo to, da obje skupine poreznih obveznika (i oni obuhvaćeni ZoPPPM-om i oni obuhvaćeni ZoPPPSD-om) budu porezno opterećene istovjetnim posebnim porezom u jednakom trajanju (točka V. izreke ove odluke i rješenja).


Stranica 2009-12-143-3515 NN 143/2009

• Ustavni sud primjećuje da bi u svjetlu današnjeg gospodarskog i financijskog stanja u zemlji svaka nova zakonska ili administrativna mjera koja utječe na privatnu imovinsku sferu hrvatskih građana načelno mogla dobiti obilježje teško podnošljivog tereta. Riječ je, međutim, o posljedicama strukturnih problema u ukupnom gospodarskom i financijskom sustavu Republike Hrvatske koji daleko premašuju granice i učinke privremenog posebnog poreza uvedenog ZoPPPM-om, koji je predmet ovog ustavnosudskog postupka.


Stranica 2009-12-143-3515 NN 143/2009

• Stoga je obveza Ustavnog suda ostati u granicama svoje nadležnosti i na apstraktnoj razini ocijeniti opterećuje li ZoPPPM prekomjerno adresate na koje se primjenjuje.


Internet NN 143/2009
• Ustavni je sud u tom smislu dužan uvažiti činjenicu da primjena ZoPPPM-a nužno pretpostavlja prethodnu konkretizaciju zakonskih odredbi na svaki pojedinačan slučaj kroz poseban pravni postupak obračuna plaća, mirovina i drugih primitaka za svakog pojedinog adresata ZoPPPM-a, što ga provode nadležna tijela ili službe, odnosno poslodavci koji su u obvezi taj zakon primijeniti. Isplaćeni neto iznos plaće, mirovine ili drugog primitka uvijek je rezultat konkretnih životnih okolnosti svakog pojedinca.

Internet stranice NN 143/2009
• Za konkretne slučajeve mjerodavno je stajalište Europskog suda da se plaća, mirovina ili drugi primitak pojedinca ne može sagledavati odvojeno od povlastica i drugih davanja koje je tom istom pojedincu osigurala država. Europski sud polazi od stajališta da se s aspekta zaštite ljudskih prava u iznos mjesečnog primitka osobe moraju uračunavati i drugi elementi izvan same plaće ili mirovine. Tako je u odluci Antonina Dmitriyevna Budina protiv Rusije (18. lipnja 2009., zahtjev br. 45603/05) Europski sud u mjesečni iznos primitaka podnositeljice uračunao (u ruskim rubljima – RUB): – mirovinu (RUB 1.460); – socijalnu pomoć (RUB 590) i – naknadu za djelomičan invaliditet (RUB 410), ali i sljedeće povlastice koje je podnositeljica uživala: – 50% popusta na komunalne režije i stanarinu (utility bills); – besplatan javni gradski i prigradski prijevoz; – 50% popusta na međugradski željeznički i avionski prijevoz; – 50% popusta na račune za telefon i radio; – besplatnu medicinsku pomoć; – besplatnu zubnu protezu (osim plemenite kovine i keramike); – 50% popusta na liječničke recepte; – besplatnu terapiju u lječilištu i – besplatan prigradski i međugradski prijevoz do mjesta terapije. Europski je sud nadalje uzeo u obzir i činjenicu da je podnositeljica jednokratno primila socijalnu pomoć za siromašne (indigence aid) u iznosu od RUB 500, a da je od popusta na režijske troškove i stanarinu korist imala i njezina obitelj. Konačno, Europski je sud uzeo u obzir i činjenicu da je dio povlastica podnositeljice, na njezin zahtjev, bio unovčen (str. 2.-3. odluke). Iako je utvrdio da podnositeljičina mjesečna primanja »nisu bila visoka u apsolutnim iznosima«, Europski je sud odbacio zbog nedopuštenosti prigovor podnositeljice da su joj prava povrijeđena zbog toga što su njezina primanja ispod egzistencijskog minimuma (below the subsistence level), s obrazloženjem da podnositeljica nije dokazala da se »nedostatak sredstava sam po sebi pretvorio u konkretnu patnju« (that the lack of funds translated itself into concrete suffering).

Internet stranice NN 143/2009 • Načelno je stajalište Europskog suda, dakle, da ukupan iznos novčanih primitaka pojedinca (primjerice, mirovine), zajedno sa svim povlasticama i olakšicama koje osoba uživa, može – zbog svoje nedostatnosti – u osobitim okolnostima nekog konkretnog slučaja otvoriti pitanje nečovječnog ili ponižavajućeg postupanja u smislu članka 3. Konvencije, ako taj iznos, dostupan osobi, ne bi bio dostatan da je zaštiti od »narušavanja fizičkog ili mentalnog zdravlja« ili od »degradacije nesuglasne s ljudskim dostojanstvom« do mjere dovoljno ozbiljne da bi mogla potpasti unutar okvira članka 3. Konvencije (str. 6.-7. odluke; usp. i odluku u predmetu Aleksandra Larioshina protiv Rusije, 23. travnja 2002., zahtjev broj 56869/00, str. 4., te presudu u predmetu Kutepov i Anikeyenko protiv Rusije 25. listopada 2005., zahtjev br. 68029/01, §§ 61. – 63.). Prema terminologiji hrvatskog Ustava, riječ bi bila o zabrani zlostavljanja propisanoj prvim dijelom rečenice članka 23. stavka 1. Ustava.
Internet stranice NN 143/2009 • Sažeto, faktična međusobna neusporedivost privatnih imovinskih sfera pojedinaca u konkretnim slučajevima postavlja granice procjeni učinaka apstraktnih pravnih normi kojima se zadire u privatnu imovinsku sferu njihovih adresata. Ustavni je sud stoga pošao od sljedećeg općeg mjerila koje je objektivno primjenjivo na sve adresate ZoPPPM-a: od zakonom određenog iznosa minimalne plaće u Republici Hrvatskoj.
Internet stranice NN 143/2009 • Prema člancima 2., 3. i 4. Zakona o minimalnoj plaći (»Narodne novine«, broj 67/08.) minimalna plaća jest najniži mjesečni iznos bruto plaće koji pripada radniku za rad u punom radnom vremenu. Pravo na minimalnu plaću, prema odredbama Zakona o minimalnoj plaći, imaju svi radnici koji rade u Republici Hrvatskoj. Visina minimalne plaće utvrđuje se jednom godišnje, u lipnju tekuće godine, te se njezin porast veže uz realan rast BDP-a iz prethodne godine prema objavi Državnog zavoda za statistiku. Visina minimalne plaće u Republici Hrvatskoj, prema objavi Državnog zavoda za statistiku od 3. lipnja 2009., iznosi za razdoblje od 1. lipnja 2009. do 31. svibnja 2010. godine 2.814,00 kuna.
Internet stranice NN 143/2009 • Navedeni iznos ujedno se može smatrati svojevrsnom smjernicom pri konkretizaciji ustavnog jamstva da »svaki zaposleni ima pravo na zaradu kojom može osigurati sebi i obitelji slobodan i dostojan život« (članak 55. stavak 1. Ustava), koja važi za promatrano razdoblje (1. lipnja 2009. do 31. svibnja 2010.).
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Vijesti NN 143/2009 • Poseban porez, uveden ZoPPPM-om, čuva navedenu supstancu mjesečnih novčanih primitaka svojih adresata. Posebnim su porezom obuhvaćeni primici viši od iznosa minimalne plaće koja se, u skladu sa Zakonom o minimalnoj plaći, smatra najnižom granicom koja je radniku osigurana za obavljeni rad i svojevrsnom smjernicom pri konkretizaciji članka 55. stavka 1. Ustava.
Informacije NN 143/2009 • Stoga se ne bi moglo zaključiti da ZoPPPM na generalnoj razini opterećuje svoje adresate preko mjere koja bi se morala smatrati nepodnošljivom.
Poslovne stranice NN 143/2009 • Ostaje da se postojanje eventualnog prekomjernog poreznog opterećenja ispita u odnosu na pojedine skupine poreznih obveznika ZoPPPM-a svrstane u platne razrede, promatrajući ih s aspekta ustavnog načela porezne jednakosti i pravednosti.
Pregledi NN 143/2009 • I. POSEBNO NAČELO POREZNE JEDNAKOSTI I PRAVEDNOSTI (ČLANAK 51. USTAVA)
Besplatno NN 143/2009 • Svatko je dužan sudjelovati u podmirenju javnih troškova, u skladu sa svojim gospodarskim mogućnostima.
Glasnik NN 143/2009 • Porezni se sustav temelji na načelima jednakosti i pravednosti.
Propis NN 143/2009 • 15.1. Na značenje i domašaj načela porezne pravednosti i jednakosti u odnosu na zakonodavnu djelatnost, kao i na granice ovlasti ustavnog suda u kontroli te djelatnosti, ukazuje dugogodišnja ustaljena praksa Saveznog ustavnog suda Savezne Republike Njemačke koja je – zbog usporedivih ustavnih osnova – primjenjiva i u hrvatskom ustavnopravnom poretku:
Propis NN 143/2009 • »Zakonodavac je vezan načelom porezne pravde, koje slijedi iz čl. 3. st. 1. Temeljnog zakona (BVerfGE 13, 181 [202]). Primjena ove norme temeljnog prava svaki put počiva na usporedbi životnih odnosa, koji nisu jednaki u svim, nego uvijek u pojedinim elementima. Koji su elementi mjerodavni za životne odnose koje treba urediti kako bi se prema njima postupalo jednako ili nejednako, načelno odlučuje zakonodavac (…). Pri utvrđivanju poreznih osnova zakonodavac ima široku slobodu odlučivanja. Ona završava tek tamo gdje jednako ili nejednako postupanje prema reguliranim činjeničnim stanjima više nije spojivo s načinom promatranja koji je usmjeren prema zamisli pravde, gdje, dakle, nedostaje očigledan razlog za jednako ili nejednako postupanje. Savezni ustavni sud provjerava samo poštovanje ovih vanjskih granica zakonodavčeve slobode (zabrana proizvoljnosti), ali ne je li zakonodavac u konkretnom slučaju pronašao najsvrsishodnije, najracionalnije i najpravednije rješenje.« (BVerfGE 26, 302 (Einkommensteuergesetz) – rješenje Drugog senata od 9. srpnja 1969. – 2 BvL 20/65, u postupku ocjene § 23. stavka 1. Zakona o porezu na dohodak u verziji od 15. kolovoza 1961. /BGBl. I, s. 1254/)
Propis NN 143/2009 • Navedena je načelna stajališta Savezni ustavni sud Savezne Republike Njemačke kasnije podrobnije razrađivao u svojoj praksi. Jedna od važnijih razrada načela porezne jednakosti i pravednosti sadržana je u odluci Drugog senata od 4. prosinca 2002. – BVerfGE 107, 27 (Einkommensteuergesetz) – 2 BvR 400/98, 2 BvR 1735/00 [50], koja se bavila porezom na dohodak:
Propis NN 143/2009 • 15.2. Ustavni sud u prvom redu napominje da se ZoPPPM primjenjuje na jednak način na sve porezne obveznike koji ostvaruju plaću, mirovinu ili druge primitke iz članka 4. ZoPPPM-a.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 125/06, Broj 137/05, Broj 72/02, Broj 49/90, Broj 41/07, Broj 77/95


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA ZA PODUZETNIKE Pregled