PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled usluga

BESPLATNI PREGLED PRAVNE REGULATIVE
Brzi pregled sadržaja propisa. Projekt je nastao za potrebe poslovnih ljudi koji kontinuirano prate pravnu regulativu kako bi se informirali da li je objavljen neki novi propis koji se odnosi na njihovu djelatnost. Radi brzog pregleda, na ovim stranicama nalazi se sažetak sadržaja, a klikom na link može se pregledati originalni izvor i cijeli sadržaj.
Propis 1998-02-27-330 NN 27/1998

• Kako je Sud donio odluku o neustavnosti Zakona, to ne postoje pretpostavke iz članka 18. Ustavnog zakona za obustavu izvršenja pojedinih akata.


Propis NN 27/1998

• Odluka o objavi temelji se na odredbi članka 20. stavak 1. Ustavnog zakona.


Propis NN 27/1998

• u odnosu na odluku Ustavnog suda Republike Hrvatske broj U-I-474/1996 i U-I-733/1996


Propis NN 27/1998

• Naše je mišljenje da prijedlozi nisu osnovani odnosno da osporeni zakon nije neustavan i to iz slijedećih razloga:


Propis NN 27/1998
• 1. Ustav Republike Hrvatske ne poznaje tzv. društveno vlasništvo i ne uređuje kako će se provesti pretvorba društvenog vlasništva kako bi se postojećim društvenim sredstvima (nekretnine, pokretnine, materijalna prava i novac) odredio vlasnik, ali iz odredbi Ustavnog zakona za provedbu Ustava Republike Hrvatske ("Narodne novine", broj 34/92 - pročišćeni tekst i dr.), proizlazi da se primjena onih odredbi Ustava koje nije moguće neposredno primijeniti omogućuje donošenjem odgovarajućih zakona (članak 3.) time da se imaju donijeti do 31. prosinca 1997. godine (članak 4.). Uskladba je, dakle, završena (!) toga dana.

Propis NN 27/1998
• Zakonodavac je, dakle imao potpunu slobodu kako će urediti pretvorbu društvenog vlasništva (pravnih osoba u društvenom vlasništvu) te nije bio ograničen ni jednom ustavnom odredbom. Slijedom takve ovlasti Sabor Republike Hrvatske donio je niz zakona kojima je uredio pretvorbu sredstava u društvenom vlasništvu u sredstva u vlasništvu pravnih ili fizičkih osoba. Takvi su zakoni primjerice: Zakon o elektroprivredi ("Narodne novine", broj 31/90, 47/90 i 61/91), Zakon o zdravstvenoj zaštiti ("Narodne novine", broj 75/93), Zakon o ustanovama ("Narodne novine", broj 76/93), Zakon o lokalnoj samoupravi i upravi ("Narodne novine", broj 90/92), Zakon o Gradu Zagrebu ("Narodne novine", broj 90/92). Nekim drugim zakonima propisan je, i način i postupak pretvorbe društvenih sredstava u sredstva u vlasništvu. To je osobito Zakon o pretvorbi društvenih poduzeća ("Narodne novine", broj 19/91, 83/92, 94/93 i 2/94), te, primjerice, Zakon o srednjem školstvu ("Narodne novine", broj 19/92, 27/93 i 50/95) ili Zakon o športu ("Narodne novine", broj 111/97).

Propis NN 27/1998 • 2. Predlagatelji tvrde - a Sud prihvaća - da je temeljem Zakona o poduzećima (Službeni list, br. 77/88, 40/89 i 46/90 i "Narodne novine", broj 53/91) odlukom Skupštine Grada Zagreba izvršena pretvorba poduzeća "Zagrebački velesajam" u javno poduzeće u vlasništvu Grada Zagreba. Ovakvo pravno shvaćanje nema ustavnog ni zakonskog utemeljenja.
Propis NN 27/1998 • S tim u svezi, citiramo odredbu članka 196b. Zakona o poduzećima:
Propis NN 27/1998 • Iz ove odredbe nesporno proizlazi da, ako bi Skupština Grada Zagreba (tada u statusu društveno-političke zajednice) i bila ovlaštena da poduzeće "Zagrebački velesajam" organizira kao javno poduzeće, (ocjenjujemo da nije mogla jer djelatnosti koje je obavljao i sada obavlja Zagrebački velesajam - priređivanje sajmova i izložbi u zemlji i inozemstvu i sl., ne spadaju u djelatnosti koje predstavljaju nezamjenjiv uvjet života i rada građana ili rada drugih poduzeća, niti se djelatnost takvih sajmova u svijetu organiziraju kao javna poduzeća), nikako nije bila ovlaštena da vrši pretvorbu društvenog vlasništva i da uspostavlja vlasništvo Grada Zagreba nad bilo kojim dijelom društvenih sredstava na kojima je pravo raspolaganja odnosno korištenja imala ova pravna osoba koja je i do donošenja ove odluke i nakon donošenja ove odluke bila društvena pravna osoba. To je mogao samo Zakon(odavac).
Propis NN 27/1998 • Ključnim, ipak, držimo da Skupština Grada Zagreba nije bila zakonom ovlaštena organizirati Zagrebački velesajam kao javno poduzeće, temeljem članka 196b. Zakona o poduzećima, a niti na drugi način provoditi njegovu pretvorbu.
LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled
Propis NN 27/1998 • 3. Primjećujemo da Skupština Grada Zagreba nije mogla izvršiti pretvorbu poduzeća "Zagrebački velesajam" ni temeljem Zakona o pretvorbi i organiziranju poduzeća u komunalnim djelatnostima i djelatnostima uređenja naselja i prostora, prijevoza putnika u gradskom i prigradskom prometu i djelatnosti uređenja i održavanja tržnica na malo ("Narodne novine", broj 91/92 i 70/93), jer ova pravna osoba ne obavlja djelatnosti obuhvaćene ovim Zakonom. Skupština Grada Zagreba ni nije donijela odluku kojom bi se temeljem ovog Zakona organiziralo poduzeće "Zagrebački velesajam" kao javno poduzeće u vlasništvu Grada Zagreba.
Propis NN 27/1998 • 4. Iz izvatka sudskog registra proizlazi da je "Zagrebački velesajam" upisan kao društvo s ograničenom odgovornošću čiji je jedini osnivač Grad Zagreb, s temeljnim kapitalom od 318.529.700.000,00 HRD na temelju Izjave o usklađivanju općih akata Javnog poduzeća "Zagrebački velesajam" sa Zakonom o trgovačkim društvima i o povećanju temeljnoga kapitala od 14. studenoga 1995. godine, te Izjave Upravnog odbora Javnog poduzeća "Zagrebački velesajam" sukladno odredbi članka 4. Zakona o komunalnom gospodarstvu ("Narodne novine", broj 36/95). Međutim, iznijeto, samo za sebe, niti u svezi s drugim odredbama ovog Zakona, nije moglo proizvesti odgovarajući pravni učinak.
Propis NN 27/1998 • Zakon o trgovačkim društvima ("Narodne novine", broj 111/93) u članku 646. generalno propisuje da će danom početka primjene tog Zakona prestati važiti Zakon o poduzećima. Međutim, iznimno od ove odredbe, a sukladno članku 635. Zakona o trgovačkim društvima, Zakon o poduzećima se i nadalje primjenjuje na društvena poduzeća (javna poduzeća) sve dok se ta poduzeća ne pretvore u neko od trgovačkih društava i to pod uvjetima i u rokovima određenim posebnim propisima (primjerice: Zakon o pretvorbi i organiziranju poduzeća u komunalnim djelatnostima i djelatnostima uređenja naselja i prostora, prijevoza putnika u gradskom i prigradskom prometu i djelatnosti uređenja i održavanja tržnica na malo; zakoni kojima se uređuju javna poduzeća "ASTRA", "INA", HPT i sl.). Nakon pretvorbe nastala trgovačka društva izvršit će upis u sudski registar sukladno Zakonu o trgovačkim društvima.
Propis NN 27/1998 • Kako u vrijeme donošenja Izjave o usklađivanju općih akata Javnog poduzeća "Zagrebački velesajam" sa Zakonom o trgovačkim društvima i o povećanju temeljnog kapitala još nije bio donesen poseban propis kojim bi bila izvršena pretvorba vlasništva Javnog poduzeća "Zagrebački velesajam" a niti je ta pretvorba izvršena temeljem Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća, to poduzeće prije pretvorbe nije moglo izvršiti usklađenje sa Zakonom o trgovačkim društvima.
Propis NN 27/1998 • Činjenica, da je u Registar Trgovačkog suda u Zagrebu, upisano vlasništvo Grada Zagreba (ranije) nad Javnim poduzećem "Zagrebački velesajam" d.o.o. i da, kako navode podnositelji prijedloga, ovaj upis nije do danas osporavan, ništa ne znači u pravnom smislu valjanosti stjecanja vlasništva nad javnim poduzećem. Taj bi upis bio osnažen istijekom roka za uskladbu propisa s Ustavom (31. prosinca 1997. godine) da nije do tada donijet Zakon o pretvorbi "Zagrebačkog velesajma", odnosno, provedena njegova pretvorba prema Zakonu o pretvorbi društvenih poduzeća, odnosno Zakona o privatizaciji ("Narodne novine", broj 21/96). Tada bi nastupilo ustavno jamstvo prava vlasništva (članak 48.) i zakonodavac nije više ovlašten, mimo odredbe članka 50. Ustava (izvlaštenje i druga ograničenja prava vlasništva) zadirati u nečije pravo vlasništva.
Propis NN 27/1998 • Treba pri tome imati u vidu da država nije trebala (niti praktično mogla) u tranzicijskom razdoblju (rečeno je već - rok je istekao 31. prosinca 1997. godine) provjeravati i pojedinačno osporavati svaki upis, svaku odluku koju su (mimo zakona ili suprotno zakonu) donosili pojedini subjekti (osnovne organizacije udruženog rada, radne organizacije, organizacije udruženog rada, poslovne zajednice, složene organizacije udruženog rada, društvena poduzeća s potpunom odgovornošću, ograničenom odgovornošću, dionička i komanditna poduzeća u društvenom ili mješovitom vlasništvu itd. ili pak društvenopolitičke zajednice - općine).
Propis NN 27/1998 • Država je te eventualne nepravilnosti otklanjala u postupku pretvorbe odnosno privatizacije donošenjem općih ili posebnih propisa o pretvorbi da bi u konačnici postavila i pravila o pretvorbi društvenog vlasništva u svim onim situacijama koje nisu riješene ni općim ni posebnim propisima o pretvorbi i privatizaciji i to u Zakonu o vlasništvu i drugim stvarnim pravima ("Narodne novine", broj 91/96) koji je stupio na snagu 1. siječnja 1997. godine (vidjeti u glavi IX. Pretvorba društvenog vlasništva - članak 359. do 365. i članak 390.).
Propis NN 27/1998 • 5. Donošenjem Zakona o pretvorbi Zagrebačkog velesajma ("Narodne novine", broj 55/96), kao posebnoga propisa, izvršena je pretvorba društvenog kapitala Javnog poduzeća "Zagrebački velesajam" u društvo s ograničenom odgovornošću pod tvrtkom Zagrebački velesajam d.o.o., Zagreb s temeljnim kapitalom koji je jednak knjigovodstvenoj vrijednosti društvenih sredstava Javnoga poduzeća "Zagrebački velesajam" na dan 30. prosinca 1995. godine i to s 60% udjela Republike Hrvatske i 40% udjela Grada Zagreba u temeljnom kapitalu toga društva.
Propis NN 27/1998 • Prema tome, kako se Zakonom o pretvorbi Zagrebačkog velesajma vrši pretvorba društvenoga vlasništva društvenoga poduzeća u društvo s ograničenom odgovornošću (trgovačko društvo) s poznatim imateljima (vlasnicima) udjela u tom društvu, to taj Zakon nije protivan članku 48. i 49., a niti drugim odredbama Ustava Republike Hrvatske, jer u času njegovog stupanja na snagu još nije bilo u odnosu na d.o.o. Zagrebački velesajam, kako je već rečeno, nastupilo ustavno jamstvo prava vlasništva.
Propis NN 27/1998 • 6. Podnositelji prijedloga, nadalje, smatraju da je Zagrebački velesajam nastao isključivo ulaganjem kapitala sredstava Grada Zagreba, temeljem čega i osporavaju valjanost ovog Zakona. To, doduše, nije odlučno za ocjenu ustavnosti osporenog zakona ali se o tim navodima predlagatelja može reći da je moguće da je Grad Zagreb u stvaranju bivšeg društvenog poduzeća Zagrebački velesajam sudjelovao ulaganjem značajnih sredstava. Međutim, ne smije se zanemariti opće poznata činjenica da je Zagrebački velesajam bio jedino poduzeće organizator velikih sajamskih priredbi na našem prostoru pa i u ovom dijelu Europe, što ga je činilo značajnim za cjelokupno gospodarstvo Hrvatske, tako da su u stvaranju i izgradnji Zagrebačkog velesajma uložena znatna sredstva niza gospodarskih subjekata iz cijele Hrvatske, što upućuje na zaključak da Grad Zagreb ne može biti isključivi vlasnik (držatelj udjela) Zagrebačkog velesajma niti po tom osnovu.
PRETHODNA STRANICA - SLJEDEĆA IZBOR: Broj 111/03, Broj 108/95, Broj 39/06, Broj 49/05, Broj 111/03, Broj 87/07


LINK - PREGLED SVIH FINANCIJSKIH I POSLOVNIH TEMA, INTERNET USLUGE Pregled


Web Express - Poslovne novine - Poslovni vjesnik - Programi
Cyber Zentrum - Avon - Berlin - London - Hosting